TOP

Scotch&Soda breidt uit in België

Het Nederlandse kledingmerk Scotch&Soda heeft zowel de groothandel als de retailbranches overgenomen van distributeur Group Alain Broekaert overgenomen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Met de overname van Groep Alain Broekaert (GAB) wil Scotch&Soda de omnichannel aanwezigheid uitbreiden in België. De twee bedrijven zullen hun samenwerking voortzetten op basis van een serviceovereenkomst. Ceo Dirk-Jan Stoppelenburg is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling: “We hebben lang genoten van een sterke relatie met GAB en we zijn zeer dankbaar voor de belangrijke rol die ze hebben gespeeld in de opbouw van het merk Scotch & Soda in België. In deze nieuwe opzet kunnen we onze gewaardeerde samenwerking voortzetten, terwijl de aanwezigheid van Scotch & Soda in de Belgische markt uitbreiden.”

Zwarte cijfers

Scotch & Soda bezit en exploiteert momenteel meer dan 225 eigen winkels en wordt wereldwijd in 8.000 winkels verkocht. Het bedrijf schreef afgelopen boekjaar zwarte cijfers. Het FD, dat over het jaarverslag 2017/2018 publiceerde, zag dat de onderneming een winst van 9 ton had gerealiseerd. De omzet steeg met 1 procent tot 339 miljoen euro. Een jaar eerder werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro geboekt. Scotch & Soda was financieel in zwaar weer beland omdat het label drie jaar geleden 70 miljoen euro moest afboeken op de wholesale-activiteiten. Sindsdien zet het merk sterker in op de eigen retailtak. Met een stijging van 90,7 naar 105,2 miljoen euro zit de eigen retailomzet in de lift.