TOP

Retailers over Le Bonnet: ‘ze presenteren zo leuk, al die kleuren’

De opvallend gekleurde mutsen van Le Bonnet sieren steeds meer Nederlandse en internationale etalages en hoofden. Dit roept de vraag op: hoe ervaren retailers dit merk? “Dit label maakt van een comfort-item een echt modeproduct.”

Tenue de Nîmes in Amsterdam is klant vanaf het eerste uur, vertelt Rudy Ross, general manager. “Matthieu (Jansen, de eigenaar van Le Bonnet, red.) heeft weleens model gestaan voor ons, dus het contact was er al. Daarnaast supporten we graag jong talent. Persoonlijk vind ik het heel gaaf als merken zich toespitsen op één product en daar het beste van maken. Le Bonnet maakt een mooi, eerlijk en betaalbaar product. Voor ons zijn de mutsen een fijn meenemertje. We hebben ze in vijftien kleuren op voorraad, de sjaals in vier kleuren en daarnaast ook nog handschoenen. Hierdoor hoeven we nooit nee te verkopen. De afgelopen twee jaar hebben we samen twee speciale, gelimiteerde edities uitgebracht, in stone blue en sapphire blue, een melange van blauw en grijs. De verkoop van de laatste uitgave gaat erg goed, we zijn al over de helft van de driehonderd exemplaren.”

Blijvertje

“Dit seizoen is Le Bonnet nieuw bij Jones”, vertelt Judith ter Haar, eigenaar Jones in Arnhem. “Ik heb het merk ingekocht om de kwaliteit. De mutsen zijn goed gebreid en de samenstelling van lamswol en caregora is ontzettend fijn. Ze voelen zo zacht als kasjmier, maar zijn ook stevig. Ik zie dat veel jongens hun muts dubbel omslaan, zelf draag ik hem het liefst wat langer, op zijn Japans. Wat ik ook sterk vind aan Le Bonnet is dat dit label van een comfort-item een echt modeproduct maakt. Opeens loopt zo’n beetje iedereen met een muts, binnen en buiten, als een accessoire. Ze presenteren ook zo leuk, met al die kleuren. Vooral de naturellen bevallen goed. Het aanbod is al uitgebreid, maar het lijkt me mooi als er meer variatie komt in tinten, bijvoorbeeld in mêlee. Ik heb jaren gezocht naar goede mutsen en nu heb ik ze gevonden. Ik weet nu al: dit is een blijvertje.”

Caregora

Jemuel Patty van Patti in Deventer: “Ik verkoop redelijk sinds het begin Le Bonnet. De eigenaar is een goede vriend van een oud-collega en ik hoorde er goede verhalen over. Ik merk dat mijn klanten het verhaal achter de mutsen ook interessant vinden. Zeker als het om de caregora gaat, de angorawol die op een diervriendelijke manier wordt geproduceerd. Dat aspect vinden ze steeds belangrijker. Daarnaast slaat het stijltje aan. Veel mensen slaan hem twee keer op, een beetje als een boevenmuts, en kopen graag een opvallende kleur als rood, roze, lichtblauw of geel. Een basic muts kan je ook voor twee tientjes ergens anders kopen. Wat ook helpt: Le Bonnet ligt bij de betere zaken, doet veel aan social media en is te zien in bladen als Vogue.” 

Prijsverhoging

“We kregen zo’n vier seizoenen geleden Le Bonnet in het oog, omdat we ons richten op merken uit de Benelux” vertelt Brecht Nuyts, inkoper bij Ultimate sneaker store in Mol. Momenteel zijn er veel lokale sterke spelers. De doorverkoop van de beanies is dan ook altijd goed geweest. Het kleurenpakket slaat aan, de rode en azuurblauwe springen er bij ons uit. De presentatie om het merk, zoals op Instagram, is top. Het laatste seizoen gaat alleen wat minder, sinds de prijsverhoging van 50 euro naar 60 euro. Daarmee is het merk een grens overgegaan. Zestig euro blijkt teveel voor onze, veelal jonge, doelgroep. Helaas is dit reden voor ons om te stoppen met dit merk.” 

Kleurtjes

“Voor ons zijn de mutsen leuke bijverkoop”, zegt Jesper van Arkel, inkoper en shopmanager bij Casualz in Den Bosch. “Een paar jaar geleden kwam de eigenaar van Le Bonnet langs in de winkel. De kleurtjes vielen toen direct op. Hoewel bij ons de donkere tinten, zwart, groen en blauw, het best verkopen. We presenteren ze in een vitrine, allemaal bij elkaar, zodat klanten direct een goed overzicht hebben en op figuren. Pluspunten zijn de prijs – 60 euro is voor onze klanten geen probleem, we hebben ook jeans van 200 euro in de collectie – en dat de mutsen bij goede zaken liggen. Dan weet je automatisch dat je met een tof product te maken hebt.”

Niet in de uitverkoop

Gio Hellings van Re-issue in Tilburg: “De mutsen van Le Bonnet hebben een high end-uitstraling, zijn kwalitatief en de look & feel van het merk – van de verpakking tot de website – zijn dik in orde. Ik heb de opvallendste kleuren ingekocht, geel, oranje, groen, roze, want zwarte mutsen kan je overal kopen. Deze tinten zijn net even anders dan bij andere mutsen. Helaas vliegen ze bij mij nog niet de winkel uit, maar het is dan ook nog redelijk warm. Ik ga ervan uit dat de verkoop nog op gang komt. Voordeel is wel dat de mutsen niet in de uitverkoop hoeven.”

Parijs

Matthieu Jansen, oprichter/eigenaar Le Bonnet: “Het is heel druk momenteel, ondanks dat het niet zo koud is. Het was even wat rustiger, maar de laatste periode hebben we weer nieuwe winkels kunnen toevoegen.” Dit weekend rijdt hij voor een guerrilla pop-up actie naar Parijs, waar hij zaterdag in warenhuis Le Bon Marché en zondag bij retailer Kiliwatch zijn producten gaat verkopen. “Dat zijn twee hele leuke winkels, ja. Met aanzien ook, want doordat Le Bonnet bij Le Bon Marché ligt raken distributeurs geïnteresseerd. Zo zijn we in contact gekomen met een distributeur voor Canada.” Le Bonnet wordt op dit moment bij zo’n 35 Nederlandse en rond de 400 Europese verkooppunten verkocht.

Matthieu Jansen vertelt in Textilia 12 meer over zijn persoonlijke voorkeuren in de rubriek Close-up.