TOP

PrimaDonna creëert real-life lingeriepaspoppen met AI, H&M Group lanceert bedrijf voor textile-to-textile recycling, HEYDUDE sluit enige brandstore

PrimaDonna creëert real-life lingeriepaspoppen met AI, Polyester recycling: H&M Group lanceert bedrijf voor textile-to-textile recycling, HEYDUDE sluit enige brandstore, Tess V zet stappen richting het buitenland. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 6 maart.

Beeld: PrimaDonna

PrimaDonna creëert real-life lingeriepaspoppen door middel van AI 

PrimaDonna laat naar eigen zeggen elke vrouw stralen in mooie lingerie in haar eigen cupmaat. Vrouwen met verschillende maten en vormen presenteren de collecties en vanaf nu hebben ook de paspoppen een representatief silhouet. “Lingerie maken waarin vrouwen zich goed voelen is onze drijfveer”, zegt Innovation Manager Lien Van de Velde. “Met de nieuwe lingeriepaspoppen willen we hen een goed gevoel geven zodra ze onze lingerie in de etalage van een boetiek zien. Dat ze onze lingerie op zo’n paspop zien en denken: ‘Wauw, zo kan ik er ook uitzien!’ Daar doen we het voor.” 

Om de perfecte pasvorm te creëren, wordt elke PrimaDonna-bh in verschillende maten getest door een panel van vrouwen. “Authenticiteit is een van onze kernwaardes”, zegt Innovation Manager Lien Van de Velde. Via metingen met hun eigen 3D-spiegels en een fotogrammetrische set-up in het innovatielab verzamelde PrimaDonna de voorbije jaren anonieme pasmaten van duizenden vrouwen met diverse lichaamsvormen. De nieuwe gepatenteerde paspoppen van PrimaDonna hebben bh-maat 80E en worden 3D-geprint in drie verschillende huidtinten. Daarnaast zijn ze te zien in de onafhankelijke lingerieboetieks in de Benelux, Duitsland en daarbuiten.

Polyester recycling: H&M Group lanceert bedrijf voor textile-to-textile recycling

De textielrecyclingindustrie krijgt er een nieuwe speler bij. De H&M Group lanceert in samenwerking met Vargas Holding een nieuw bedrijf onder de naam Syre. Syre richt zich op recycling van textiel tot textiel met een specifieke focus op polyester, melden zij in een persbericht. Het doel van het bedrijf is om het recyclen van polyester tot polyester in snel tempo op te schalen. Daarbij hoopt het bedrijf het gebruik van nieuw polyester en het gebruik van bottle-to-textile recycling te ontmoedigen. Recycled polyester wordt nu nog vaak gemaakt van plastic flessen, terwijl de flessen industrie een circulair systeem heeft omdat flessen opnieuw gerecycled kunnen worden.Syre bouwt op dit moment aan een productielocatie in de Verenigde Staten. Deze locatie moet in 2024 nog operationeel zijn. Het gerecyclede polyester dat bij Syre gemaakt wordt, moet op het gebied van kwaliteit even hoogwaardig zijn als nieuw polyester. Binnen tien jaar tijd moeten er twaalf productielocaties van Syre zijn verspreid over de wereld.

Gabor Shoes AG houdt omzet stabiel ondanks ‘ongunstige externe omstandigheden’

Schoenenbedrijf Gabor Shoes AG heeft de omzet stabiel gehouden in het boekjaar 2023. De omzet komt voor het financiële jaar neer op 322 miljoen euro. In 2022 behaalde het bedrijf nog een groei van 25 procent. Dat deze groei nu niet is behaald, komt volgens Gabor Shoes AG door ‘ongunstige externe omstandigheden’. Voorbeelden hiervan zijn  gematigd consumentenvertrouwen, in combinatie met winkelsluitingen. “Onze online marktplaats presteerde goed en groeide aanzienlijk, in tegenstelling tot de negatieve algemene e-commerce markt”, laat Gabor CEO Stefan Blöchinger, in een persbericht weten. “Ook de activiteiten in onze eigen winkels namen aanzienlijk toe. Dit zijn duidelijke tekenen dat onze merken goed werken.” Gabor Shoes AG meldt als laatste in het bericht dat 2024 in het teken staat van ‘de consequente uitvoering van de groeistrategie’. 

Heydude sluit enige brandstore in Maastricht

Heydude, het schoenenmerk dat vorig jaar de deuren van haar eerste Europese monobrandstore aan de Muntstraat in Maastricht opende, gaat sluiten, meldt Retail Trends. Heydude is in 2008 opgericht in Italië, met als doel betaalbare moderne schoenen te ontwerpen van hoge kwaliteit, die zo luchtig zijn als slippers. De schoenen zijn geïnspireerd op mocassins en hebben een brede pasvorm. Vorig jaar liet het bedrijf weten dat ze de drukbezochte winkelstraat in Maastricht strategisch hebben gekozen: de stad ligt immers dicht bij België en Duitsland. Hooijer Footwear Group werd in juli 2022 de nieuwe distributeur van schoenenmerk Heydude voor de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Sindsdien heeft het merk internationaal grote stappen gemaakt, zowel online als in fysieke winkels. De sluiting van Heydude komt nadat het merk op 17 maart 2023 voor het eerst in Nederland opende, bijna een jaar geleden.

Tess V zet eerste stap naar het buitenland 

“We gaan een klein gedeelte van onze collectie op Curaçao verkopen”, vertelt Tess Verwoert aan FashionUnited weten. De oprichter van modemerk Tess V slaat de handen ineen met moderetailer Rebels in Jan Thiel, en zet daarmee haar eerste stappen in het buitenland. In de winkel komt, vanaf deze maand, een deel van de Tess V-collectie en het eigen denim, Friday Denim, te liggen. Deze samenwerking betekent echter niet dat Tess V de wholesale instapt. “Dat is niet iets wat wij ambiëren”, aldus de oprichtster. 

Modetentoonstelling SARI/STATEMENT vanaf 12 april te zien in Amsterdam

De modetentoonstelling SARI/STATEMENT, Fashion from India, is vanaf 12 april te zien in het Wereldmuseum Amsterdam. De reizende tentoonstelling van The Design Museum London verkent de veelzijdigheid van de hedendaagse sari door circa 60 baanbrekende sari’s van ontwerpers, dragers en makers uit India en de Indiase diaspora samen te brengen. In het afgelopen decennium is de sari in een stroomversnelling geraakt, met ontwerpers die experimenteren met innovatieve draagstijlen en materialen, vooral gericht op een jongere generatie in opkomende steden. Met deze tentoonstelling speelt Wereldmuseum Amsterdam in op de hernieuwde populariteit van de sari, die een grote invloed heeft op wereldwijde modetrends.De tentoonstelling SARI/STATEMENT is te zien  t/m 3 november 2024 in Wereldmuseum Amsterdam.