TOP

Plan je inkoop voor een perfecte verkoop

Inkoopplanning en doorverkoop hebben alles met elkaar te maken. We helpen je op weg met deze tips voor inkoop- en verkoopplanning van CBW-Mitex.

1. Maak eerst een verkoopplan (met daarin omzet, brutowinst, levering, doorverkoop). Formuleer aan de hand daarvan een inkoopplan.

2. Koop in vanuit de verkoopgedachte: hoe ga je bijvoorbeeld de doorverkoop een impuls geven halverwege het seizoen? Met een actieartikel?

3. Plan vanuit budget (in euro’s) naar stuks (aantallen).

4. Maak een budgetverdeling in baby, jongens en meisjes.

5. Beoordeel voorafgaande aan de inkoopplanning de doorverkoop in voorgaande seizoenen van merken artikelgroepen en doelgroepen.

6. Analyseer met welke merken omzet en resultaat geboekt worden en welke merken het imago brengen.

7. Zorg voor het evenwicht tussen imagomerken en omzetmakers. Van louter imagomerken word je niet rijk. 

8. Maak keuzes tussen merken en concentreer je budgetten op de winnaars

9. Stel een scherp budget per merk op

10. Zorg voor bijkoopruimte voor merken die uit voorraad leveren of voor een tweede levering. Bedenk wat je doet als de eerste gaten op het schap vallen.

11. Bespreek het budget met je leverancier en maak afspraken over marketinginvulling, samenwerking.

12. Wees actief, alert en houd je aan het budget bij je leverancier 

13. Zorg voor tussentijdse budgetcontrole. Dreigt een overschrijding? Waar zit ‘m dat in?

14. Wijzigingen? Bijstelling door het seizoen? Is de doorverkoop goed op stoom?

En dan nog dit: fouten mogen worden gemaakt, als je maar tijdig bijstuurt met afprijzing van de slowmovers en bijkoop van successen.

 

Deze tips zijn gebaseerd op de inkoop- en verkoopplanning van CBW-Mitex.