TOP

Personeelstekort loopt op, Alibaba trekt 45 miljoen nieuwe klanten, overstromingen verstoren toeleveringsketens

Het personeelstekort loopt op, Foot Locker betaalt 1 miljard dollar voor twee ketens en de overstromingen zorgen voor nog meer problemen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 3 augustus.

Inkoopseizoen CAST bijna van start

Op 16 augustus 2021 start het nieuwe inkoopseizoen SS2022 bij handelsplatform CAST. De eerste segmentdag staat gepland op maandag 6 september, gevolgd door de Schoenendagen een week later. Dit seizoen staan de themadagen in het thema van ‘markten’. Door middel van diverse installaties, door het centrum verspreid, probeert de organisatie bezoekers te inspireren wat betreft de aankleding van de winkelvloer en etalages. Dit seizoen zijn er ook een aantal verbouwingen geweest, waaronder de nieuwe showroom van Cycleur de Luxe op de begane grond direct aan het Middenplein. Ook is de entree bij binnenkomst geüpgraded en wordt de hoofdentree dit najaar vernieuwd.

Personeelstekort loopt op

Het tekort aan winkelpersoneel was al groot, maar neemt door de versoepelingen en aanhoudende drukte alleen maar toe. Dit meldt Inretail dinsdag, aldus BNR. “Jongeren en studenten zijn op dit moment moeilijk te vinden. Ik denk dat veel mensen nu op vakantie zijn en veel hebben al een andere baan, bijvoorbeeld bij de GGD”, vertelt Jeroen van Dijken van Inretail tegen de zender. De retailvereniging meldt dat het aantal openstaande vacatures is opgelopen. “Tijdens de lockdown hadden we 33.000 vacatures. Het exacte aantal vandaag de dag weten we niet, maar het is fors toegenomen.” Dat gat moet gevuld worden tijdens en in aanloop naar de, normaal gesproken, drukke feestdagenperiode. Van Dijken: “Oktober, november, december zijn belangrijke maanden. Dan moeten de vacatures zijn opgevuld.”

Alibaba trekt 45 miljoen nieuwe klanten

Chinese e-commercegigant Alibaba heeft sinds het vorige kwartaal 45 miljoen nieuwe klanten mogen verwelkomen. Daarmee komt het totaal op 1,18 miljard, zo meldt Emerce. 912 miljoen klanten komen uit China en 265 miljoen uit andere landen via de online platformen Lazada, AliExpress, Trendyol of Daraz. De groei is mede bereikt doordat Alibaba haar aandacht voor minder ontwikkelde gebieden heeft vergroot. Ook realiseerde het Chinese bedrijf naar eigen zeggen een omzetgroei van 34 procent op jaarbasis. De omzet kwam uit op 31 miljard dollar. De aangepaste EBITDA bedroeg 7,532 miljard, de nettowinst zat ruim boven de 6 miljard. In beide gevallen waren de resultaten lager door strategische investeringen in onder meer Taobao Deals en Lazada. Lazada boekte een ordergroei van meer dan 90 procent op jaarbasis voor het kwartaal eindigend op 30 juni 2021.

Natuurrampen verstoren toeleveringsketens

West-Europa en de Chinese provincie Henan – een belangrijk vervoersknooppunt en de thuisbasis van verschillende grote bedrijven – worstelen met de nasleep van verwoestende overstromingen. De rampen hebben in beide regio’s schade toegebracht aan de spoorwegen die worden gebruikt voor de levering van goederen en grondstoffen. Water stroomde industriële gebieden binnen en beschadigde faciliteiten, machines en magazijnen, dat vertellen diverse bedrijven in de supply chain-industrie tegen nieuwszender CNBC. Pawan Joshi, executive vice-president van softwarebedrijf E2open vertelt hierover: “Black Friday en het vakantieseizoen, waarvoor producten en grondstoffen worden opgevoerd, zullen de dupe worden. Consumentenelektronica, meubilair voor slaapzalen, kleding en apparaten zullen schaars blijven naarmate de back-to-school shopping begint, en dit zal ook invloed hebben op het piekseizoen voor de feestdagen.” Vertragingen bij de distributie van grondstoffen die nodig zijn om goederen te produceren, zullen de toeleveringsketens “weken en maanden lang verstoren”, aldus Joshi.

Foot Locker betaalt 1 miljard dollar voor twee schoenenketens

Sneakerketen Foot Locker neemt twee schoenenketens over, aldus Retailtrends. Het gaat om het Amerikaanse WSS en het Japanse Atmos. Met de overnames is 1,1 miljard dollar gemoeid. Voor WSS wordt 750 miljoen dollar neergeteld, voor Atmos 360 miljoen dollar. WSS heeft 93 winkels in Californië, Texas, Arizona en Nevada – buiten de malls. Atmos heeft 49 winkels, die vooral in Japan zijn gesitueerd. Beide merken behouden hun naam.

Designer Outlet Roermond trekt de helft minder bezoekers

Outletcenter Designer Outlet Roermond trekt dit jaar waarschijnlijk de helft minder bezoekers dan in 2019. Door de coronacrisis zullen dit er ongeveer vier miljoen worden, tegen een recordaantal van 8,3 miljoen twee jaar geleden. Dat vertelt managing director Pieter van Voorst Vader van moederbedrijf McArthurGlen tegen RetailTrends. De outlet in Roermond was de eerste maanden van het jaar noodgedwongen dicht. Daarnaast is het toerisme uit niet-EU-landen en China helemaal weggevallen. In deze periode blijven ook veel Duitsers weg, omdat de oosterburen Nederland als hoogrisicogebied hebben bestempeld. Designer Outlet Roosendaal, ook onderdeel van McArthurGlen, doet het inmiddels beter dan in 2019. Maar door de sluiting in de eerste maanden zal ook daar het bezoekersaantal over het hele jaar lager uitvallen. Van Voorst Vader verwacht dat het iets boven de miljoen blijft steken, in 2019 waren het er zo’n 1,7 miljoen.

Credits: CAST