TOP

& Other Stories X Susan Fang, Zalando en Aspesi lanceren gezamenlijke collectie, contant of contactloos: hoe betaalt Nederland?

& Other Stories onthult samenwerking met Susan Fang, Zalando en Aspesi presenteren gezamenlijke ‘Cinema Club’ collectie tijdens Milaan Fashion Week, contant of contactloos: hoe betaalt Nederland? Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 21 februari.

Beeld: & Other Stories

& Other Stories onthult samenwerking met Susan Fang 

& Other Stories heeft aangekondigd dat het een samenwerking aangaat met de getalenteerde modeontwerpster Susan Fang. Fang staat bekend om haar natuur-geïnspireerde creaties en innovatieve ontwerptechnieken. De collectie wordt gelanceerd in april 2024 en omvat lasergesneden bloemblaadjes, unieke prints, gehaakte stukken en nieuwe elementen zoals gerolde ‘waterdruppels’. De modeontwerpster heeft haar jeugd doorgebracht in China, Canada, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en heeft haar visie op mode gevormd als een taal die culturele grenzen overstijgt. Haar label, sinds 2017 actief, heeft haar lof opgeleverd in de mode-industrie. “We zijn blij en trots om onze samenwerkingscollectie met de getalenteerde Susan Fang aan te kondigen. We hebben grote bewondering voor haar ontwerpen die het verfijnde en het gedurfde naadloos combineren. Geïnspireerd door de natuur en de wetenschap creëert ze droomachtige stukken die zowel innovatief als inspirerend zijn. We kunnen niet wachten om de collectie aan de wereld te onthullen, en we geloven dat deze unieke stukken niet alleen de harten zullen boeien, maar ook de komende jaren als gekoesterde en geliefde items zullen blijven bestaan”, zegt Frida Billegren, Concept Designer, & Other Stories. De collectie zal vanaf april 2024 wereldwijd beschikbaar zijn in geselecteerde winkels en online op stories.com.

Zalando en Aspesi presenteren gezamenlijke “Cinema Club” collectie tijdens Milaan Fashion Week

In een opmerkelijke samenwerking hebben Zalando en Aspesi de “Cinema Club” capsule collectie gelanceerd tijdens de Milaan Fashion Week. Deze unieke collectie, gemaakt in Italië, geeft een eigentijdse draai aan utility kleding met 16 exclusieve items, waaronder genderneutrale overhemden, T-shirts, bomberjacks en cargobroeken. De collectie is ontstaan uit het verlangen om de ‘Gouden Eeuw’ van de Italiaanse filmcultuur opnieuw te interpreteren en is een eerbetoon aan de rijke erfenis van de Italiaanse cinema. Iconische filmscènes van meesterwerken van Italiaanse regisseurs worden vereeuwigd in prints op de kledingstukken, die een fusie van het mode-erfgoed van Aspesi en de moderne luxe benadering van Zalando belichamen. Lena Sophie-Roeper, Directeur Designer & Luxury bij Zalando: “Deze capsule collectie is een uitbreiding van ons partnerschap met Aspesi. Hiermee willen we onze band met consumenten van moderne luxe verdiepen door een exclusief product voor Zalando te creëren met een geliefd Made in Italy-merk.” Carlos Pellegrini, VP Marketing & Sales bij Aspesi, voegt toe: “Met de Cinema Club-capsule collectie gaat ons partnerschap verder dan creativiteit, omdat we de mogelijkheid omarmen om ons erfgoed en merk-DNA, geworteld in kunst, te eren en onze gezamenlijke visie te delen met een breder internationaal publiek.” De exclusieve Cinema Club Aspesi for Zalando-capsule collectie is vanaf 21 februari verkrijgbaar op zalando.com.

Contant of contactloos: hoe betaalt Nederland?

Uit recent onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat jongeren in Nederland nog steeds 25 procent van hun betalingen met contant geld doen, ondanks de groei van digitale betalingsopties. Volwassenen met middeninkomens en hoogopgeleide stedelingen geven daarentegen de voorkeur aan elektronische betalingen. Senioren en mensen met beperkte financiële middelen blijven de grootste gebruikers van contant geld, met respectievelijk 28 procent en 30 procent van hun betalingen in contanten. Naar aanleiding van deze bevindingen pleit DNB voor innovatieve betaaloplossingen en digitale inclusieprogramma’s die specifiek inspelen op de behoeften van deze kwetsbare groepen. Het lijkt erop dat, ondanks de digitalisering van de samenleving, contant geld nog steeds een relevante rol speelt in het dagelijkse betaalgedrag van diverse bevolkingsgroepen in Nederland.

Kind van winkelier zegt vaker: “‘Zaak overnemen? Mij niet gezien.” 

Ruim 2000 winkeliers zijn vorig jaar gestopt met hun winkel. 10 procent van dit aantal deed dat gedwongen na een faillissement, maar een flink aantal winkeliers stopte omdat er geen opvolger was. Dit blijkt uit een analyse van marktonderzoeker Locatus. De gemiddelde leeftijd van de eigenaren is hier de oorzaak van. Zo’n 60 procent van ondernemend Nederland is 55-plus. “Veel winkeliers willen met pensioen maar hebben grote problemen met het vinden van een opvolger. Als die niet te vinden is, wordt de zaak gesloten. Daar zijn steeds meer voorbeelden van,” aldus een medewerker van Locatus tegen NOS. Nederland telt meer dan 280.000 familiebedrijven, waaronder winkels. De gemiddelde leeftijd van ondernemers loopt op. Dat komt volgens het adviesbureau door een gebrek aan aanwas ‘van onderaf’. Als verklaring hiervoor zegt directeur Albert Jan Thomassen (Vereniging Familiebedrijven Nederland) tegen NOS: “Kinderen hebben nu een vrijere keuze. De vanzelfsprekendheid dat je je vader moet opvolgen, is verdwenen. Dan kiezen sommige kinderen voor een andere loopbaan.” Dit is niet de enige reden die de directeur noemt. “Er wordt de laatste tien jaar ook veel kritischer gekeken naar de toekomst van een bedrijf: kunnen we zo blijven voortbestaan? Zeker binnen de retail is bij veel winkels op de lange termijn misschien geen toekomst. Dan is het heel logisch dat een potentiële opvolger zegt, nee bedankt.”