TOP

Close-up: Anneloes van der Heijden 

Anneloes van der Heijden is eigenaar en creatief directeur van Studio Anneloes. Haar rol is energie geven, inspireren, trends constateren en die doorvertalen naar collecties. Wanneer is ze het gelukkigst en wat zit er standaard in haar tas? Je leest het in dit persoonlijke interview.

Beeld: privébeeld 

Wat is er zo leuk en inspirerend aan je baan?

“Dat ik iedere dag samen met allerlei, vaak jonge, ambitieuze mensen werk aan het merk Studio Anneloes.”

Wat is de grootste les die je hebt geleerd in de afgelopen zeventien jaar?

“Durven loslaten. Het is ontzettend belangrijk om vertrouwen te hebben in de mensen binnen je organisatie en ze het vertrouwen te geven om op basis van hun expertise te groeien en bij te dragen.”

Wat is je verborgen talent?

“Ik kan mijn commerciële instelling vertalen naar het creatieve aspect. Dat zie je terug in de collecties die wij creëren en de algehele visie achter ons merk.”

Hoe ben je als werkende moeder?

“Vanaf het begin heb ik eigenlijk al mijn tijd in de zaak en mijn gezin gestoken. Het valt me op dat er een groot verschil is tussen hoe ik destijds het opzetten van Studio Anneloes met het moederschap combineerde, en hoe de werkende moeders van nu dit aanpakken. Zo is het bewaken van me-time om beter in je vel te zitten en het kijken naar hoe je je als mens wilt ontwikkelen, iets wat ik de hedendaagse werkende moeder veel meer zie nastreven dan ik destijds deed. Een mooie ontwikkeling wat mij betreft.”

Wat is het meest inspirerende evenement waar je ooit bent geweest?

“Op werkgebied is dat de CIFF x Revolver in Kopenhagen, inclusief Copenhagen Fashion Week. Ik vind de Scandinavische merken zeer inspirerend; ze stralen stille luxe uit. Voorheen waren ze erg non-color, maar nu omarmen ze ook kleur en prints, zij het op een subtiele manier. Ik probeer dit op soortgelijke wijze toe te passen in de collecties van Studio Anneloes.”

Wat staat er nog op je bucketlist?

“Het ontwerpen van een uniform voor een prominente Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Geweldig lijkt me dat!”

Standaard in je tas?

“Een flesje van The Empowering Scent, de eau de parfum die wij onlangs hebben gelanceerd. Een geheel zelfontworpen, unieke geur, gemaakt voor de vrouw die niet bang is om in haar kracht te staan.”

Wanneer ben je het gelukkigst?

“Als een collectie goed verkocht is aan de retailer en we merken dat de doorverkoop goed gaat in de winkels. En: dat de consument zich goed kan vinden in de collectie.”

Favoriete geur?

“Zodra ik onze showroom binnenloop, komt de geur van onze Fragrance Sticks me tegemoet. Voor mij de geur van empowerment en succes.”

Werk je om te leven of leef je om te werken?

“Ik leef volgens het motto: work hard, play hard, dus ik herken mezelf in allebei. Hard werken, maar plezier hebben in wat je doet, is het allerbelangrijkste.”

Netwerken is…

“Interessant en inspirerend. Ik vind netwerken leuk, vooral om andere denkwijzen en nieuwe visies te krijgen, en om andere energie op te pikken. Het is voeding voor de geest, dus netwerken is ook de diepte in gaan en ervoor openstaan om geïnspireerd te raken.”

Wie is je heldin?

“Gwyneth Paltrow. Haar carrière als actrice en haar vermogen om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten met haar interessante platform. Ze bestrijkt alle gebieden: mode, welzijn, mindfulness. Hiermee zorgt ze voor zowel de buitenkant als de binnenkant. Ik heb heel veel respect voor hoe zij dit heeft weten op te zetten.”

Mooiste plek in de wereld?

“Parijs. Als ik daar ben, raak ik ontzettend geïnspireerd.”

Met wie zou je wel een dag willen ruilen?

“Met koningin Máxima. Ze leidt zo’n interessant leven en spreekt zoveel verschillende mensen. Een vrouw met veel klasse en een geweldige persoonlijke stijl.”

Wat is je go-to outfit?

“Het hangt erg af van waar ik naartoe ga. Voor mij is kleding een taal. Op basis van mijn agenda van die dag stel ik een outfit samen. Naar een belangrijke presentatie trek ik bijvoorbeeld een powersuit aan. Als ik de stad in ga om inspiratie op te doen, kies ik voor onze Lexie-broek met een comfortabele trui, crossbodytas en sneakers. Een terugkomend item bij al deze gelegenheden is een bijpassende sjaal.”

Waar droom je nog van met Studio Anneloes?

“Ik heb nog veel dromen… Waaronder Studio Anneloes door heel Europa te verkopen, een SA at Home-lijn op te zetten, en een mooie accessoirelijn te ontwerpen, denk aan zonnebrillen en oorbellen – de afmakers van een outfit.”

Beeld: Studio Anneloes

Dit artikel is verschenen in Textilia #01. Lees hier meer over een gemiddelde dag in Anneloes haar leven.