TOP

Old Habits Die Hard verkoopt hoeden voor iedere gelegenheid

In de bruisende Jordaan in Amsterdam is de kleine, maar fijne hoedenwinkel Old Habits Die Hard gevestigd. Oprichter Talisa Cheung heeft een duidelijke visie. “Hoeden hebben een old-school imago, wij willen dat hoeden weer onderdeel worden van elke outfit.”

Beeld: Old Habits Die Hard

Na fulltime als allround creative gewerkt te hebben, begon het bij Talisa Cheung (33) te kriebelen: ze wilde graag voor zichzelf beginnen. ‘Tijdens de onderzoekfase kwam ik erachter dat er alleen heel dure of juist heel goedkope hoeden verkrijgbaar waren. Ik wilde graag hoeden gaan maken in het middensegment’, vertelt ze. Na een aantal try-outs op festivals als Pinkpop en Lowlands begint Cheung een webshop. Het valt haar op dat steeds meer mensen vragen of ze de hoeden mogen passen, dus besluit ze haar klanten uit te nodigen in ruimtes van vrienden en kennissen. Als vervolgens de pop-upruimte bij haar om de hoek leegstaat, begint ze een pop-up store, waar ze uiteindelijk niet meer weg is gegaan. In deze prachtige winkel op de Prinsengracht in Amsterdam zijn naast hoeden ook flatcaps, bucket hats en bandana’s te koop. “Klanten zijn enthousiast over de kwaliteit, pasvormen en kleuren.”

Productieproces

Meteen bij binnenkomst gaat je blik naar de wand waar alle hoeden tentoongesteld worden. De modellen hangen in de beschikbare kleuren onder elkaar, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van de stijlen, vormen en kleuren die er zijn. De hoeden worden geproduceerd in Portugal. Dit is een bewuste keuze, vanwege de korte lijntjes en de mogelijkheid om snel te schakelen. Het ontwerpproces doet Cheung als creative director zelf: “Ik haal mijn inspiratie van fashionweeks, streetwear en welke kleuren er in de mode zijn; daar baseer ik de hoeden op.” Tijdens het ontwerpproces worden ook de verschillende kleuren voor de bandjes bepaald. Deze verstelbare bandjes zorgen voor de ideale pasvorm. Cheung streeft ernaar om de hoeden zo duurzaam mogelijk te produceren. Zo worden de bandjes gemaakt van dead stock uit India. Ook wordt er niet in bulk geproduceerd, om een overschot te voorkomen, en worden hoeden die tijdens het productieproces beschadigd zijn, alsnog verkocht voor een lagere prijs. Toch, zegt ze, is het “moeilijk om compleet duurzaam te gaan produceren, aangezien de productie van een hoed erg duur is”.

Breed assortiment 

De vaste collectie van Old Habits Die Hard, die het hele jaar door verkrijgbaar is, wordt twee keer per jaar aangevuld met een nieuwe collectie. De kleuren zwart, beige en terracotta zijn erg geliefd; die zijn dan ook altijd te koop. In de winter zijn er ook fluffy buckets. “Eerst maakten we die van teddystof, maar nu zijn ze meer fluffy. The fluffier, the better”, aldus Cheung. In januari 2024 komen er petten bij in het portfolio. “We merkten dat iedereen die in de winkel kwam, een pet op had.” In de zomer komen er drie nieuwe kleuren bij in verschillende vormen en worden de fluffy buckets vervangen door strohoeden. En aankomende zomer zullen er voor het eerst crochet buckets verkrijgbaar zijn. Deze passen helemaal bij de bedrijfsvoering van Cheung: “We willen natuurlijk wel nieuwe producten lanceren, maar willen niet afwijken van de hoeden en accessoires die we maken.”

‘Het is eigenlijk een uit de hand

gelopen pop-up store’

Online zichtbaarheid 

Vanaf het begin lag de focus op de branding via socialemediakanalen. En dat is terug te zien, vertelt Cheung: “De meeste traffic komt via Instagram.” Er zijn regelmatig samenwerkingen met influencers die bij het merk passen, zoals de videografische Daily Habits-campagne met onder anderen Geraldine Kemper en de creatieve fotoshoots met Elise Boers en Tessa van Montfoort. Niet alleen consumenten, ook bedrijven weten Old Habits Die Hard te vinden; Cheung krijgt via Instagram veel aanvragen voor wholesale. In 2024 wil ze, naast samenwerkingen met merken, ook graag de wholesale uitbreiden, met een internationale blik. Vandaar dat we bij Textilia dachten: dit is hét moment om Cheung een podium te geven…

In Textilia #01 vind je een uitgebreid interview met Talisa Cheung van Old Habits Die Hard.