TOP

Nieuwe CDTO voor Omoda, Winst Levi Strauss & Co gehalveerd, Milliebag start kinderkledingverhuurservice

Nieuwe Chief Digital & Technology Officer voor Omoda, Winst Levi Strauss & Co gehalveerd; omzet blijft nagenoeg gelijk, Milliebag start kinderkledingverhuurservice. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 januari.

Beeld: babynatur, unsplash

Nieuwe Chief Digital & Technology Officer voor Omoda

Omoda heeft Ewoud Frielink, voorheen e-commerce manager bij Omoda, benoemd tot Chief Digital & Technology Officer (CDTO). Ewoud zal de leiding hebben over de teams Digital Experience, IT en Klantenservice. “Technologie staat centraal in onze ambitie om ons te onderscheiden in de fashion-markt. Met Ewoud in een bredere, strategische rol streven we ernaar onze klanten op een persoonlijke en inspirerende manier te bedienen met de beste service, zowel online als offline.” aldus CEO, Jan Baan. Frielink kijkt uit naar de voortzetting van de samenwerking en benoemt een getalenteerd en gemotiveerd team. “In combinatie met recente grote ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden op technologisch gebied, bevinden we ons in opwindende tijden. Hiermee hebben we alle ingrediënten om met Omoda te blijven innoveren.”

Winst Levi Strauss & Co gehalveerd; omzet blijft nagenoeg gelijk

De winst van Levi Strauss & Co is vorig jaar met 56 procent gedaald ten opzichte van 2022, van 569 miljoen dollar naar 250 miljoen dollar. Opmerkelijk genoeg steeg de omzet van 6,16 miljard naar 6,17 miljard dollar. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het in 2024 wereldwijd 10 tot 15 procent van het personeelsbestand zal inkrimpen. Daarnaast gaat Levi Strauss & Co zich meer focussen op een direct-to-consumer (d2c) strategie om de winst op lange termijn te stimuleren.

Milliebag start kinderkledingverhuurservice

Het Nederlandse bedrijf Milliebag heeft na een succesvolle pilot officieel haar kledingverhuurservice voor kinderen gelanceerd, zo blijkt uit hun LinkedIn-pagina. Het bedrijf wil de manier waarop naar kinderkleding wordt gekeken veranderen, met als doel meer kleding te delen en verspilling te verminderen. Op hun website schrijven ze: “Door te huren kunnen er meer kinderen gebruikmaken van hetzelfde kledingstuk, verlengen we de levensduur, delen we de kosten en kunnen we eindeloos blijven variëren met de laatste trends en mooiste items! En we maken het je heel gemakkelijk: we hebben de mooiste merken voor je geselecteerd en onze stylisten hebben al kant-en-klare outfits voor je samengesteld.” De oprichters Lena Cohen-Heezen en Jolijn Peters willen ouders de voordelen van ‘fast-fashion’ laten ervaren op een duurzame manier. Ze streven naar een toekomst van duurzame mode en staan open voor nieuwe samenwerkingen, met als focus het stijlvol kleden van kinderen.

Consumentenloyaliteit en Betalingsdynamiek: Inzichten uit het European Consumer Payment Report 2023

Het jaarlijkse European Consumer Payment Report, uitgevoerd door creditmanagementorganisatie Intrum, laat zien dat 68% van de Nederlandse consumenten bedrijven vermijdt die zich niet sociaal opstellen tijdens inflatie. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan waar ze hun geld aan besteden. Van de consumenten vindt 57% dat bedrijven meer betalingsflexibiliteit moeten bieden in tijden van recessie. De kritische houding van consumenten beïnvloedt bedrijven, waarbij loyaliteit aan klanten resulteert in positieve aankoopbeslissingen. Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux: “De consument beseft goed dat ze hun geld maar één keer kunnen uitgeven. Dit zorgt ervoor dat hun kritische houding ten opzichte van bedrijven alsmaar blijft doorgroeien. Dit gebeurt met name op sociaal vlak. Zo verwacht de consument flexibele betalingsmogelijkheden en coulance wanneer zij een rekening niet op tijd betalen. Het kan bedrijven helpen om aan de voorkant goede afspraken te maken en duidelijk te communiceren over betalingsmogelijkheden en de gevolgen van het niet of te laat te betalen. Zo neem je de consument mee in jouw sociale plan. Wanneer er toch een betalingsachterstand ontstaat, probeer dan achter de reden hiervan te komen. Hierdoor kan de vervolgaanpak afgestemd worden op de behoeften van de klant waardoor het aantal wanbetalers uiteindelijk zal verminderen. Ook het creëren van bewustwording rondom hun eigen sociale impact, kan bedrijven helpen om klanten te behouden.” 

Positieve jaarcijfers voor Louis Vuitton Moët Hennesy 

Louis Vuitton Moët Hennesy (LVMH) kijkt terug op een succesvol 2023, met een omzetstijging van 9 procent en een winststijging van 8 procent ten opzichte van 2022. Het luxeconglomeraat, bekend van merken als Christian Dior, Hermès en Louis Vuitton, behaalde een totale omzet van 86,1 miljard euro. Bijna de helft, namelijk 42,1 miljard euro, kwam uit de mode- en lederwarenafdeling, deze groeide met 9 procent. De totale winst van het bedrijf bedroeg dit jaar 15,2 miljard euro. Alle verkoopafdelingen behaalden positieve resultaten, behalve de wijnen en dranken. Het bedrijf geeft aan dat de verminderde omzet en winst in dat segment te wijten zijn aan een verschuiving van de consumptie tijdens lockdowns, toen er meer champagne werd gedronken dan nu het geval is.