TOP

New Balance boekt recordomzet, Nominaties Circulair Awards 2024 bekend, C&A breidt verder uit in Duitsland

New Balance boekt recordomzet en richt zich op uitbreiding winkelnetwerk, Twee modebedrijven genomineerd voor Circular Awards 2024, C&A zet expansie in Duitsland voort: minimaal 22 nieuwe winkels. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 28 februari.

Beeld: New Balance

New Balance boekt recordomzet en richt zich op uitbreiding winkelnetwerk

New Balance heeft in het afgelopen jaar een indrukwekkende omzetgroei van 23 procent gehaald, met als resultaat een omzet van 6,5 miljard dollar wereldwijd. CEO Joe Preston verklaarde in een interview met Bloomberg dat vooral in Europa het sportmerk opvallende vooruitgang heeft geboekt, met een groei van 35 procent in het afgelopen jaar. De wereldwijde groei is voornamelijk afkomstig van buiten de Verenigde Staten. Volgens Preston bedroeg de groei van New Balance buiten de VS de afgelopen drie jaar ongeveer 20 procent per jaar. Het merk is niet alleen op het gebied van sneakers gegroeid, maar ook op het gebied van kleding. Voor het eerst is de grens van 1 miljard dollar aan kleding overschreden. Als gevolg van deze positieve verkoopcijfers, heeft het sportmerk ambitieuze plannen voor 2024. New Balance wil zich verder concentreren op de uitbreiding van zijn winkelnetwerk, met de toevoeging van 90 nieuwe winkels en de renovatie van 40 bestaande brandstores. De strategie is gericht op het versterken van de positie van het merk in de markt en het stimuleren van verdere groei in de komende jaren.

Twee modebedrijven genomineerd voor Circular Awards 2024

De Circular Awards 2024 hebben de finalisten bekendgemaakt. Er zijn vier onderscheidende categorieën: business, public, circulair chain en circular heroes. Het selectieproces is uitgevoerd door gerenommeerde vakjury’s en gebaseerd op strenge criteria zoals circulariteit in de bedrijfsstrategie, gemaakte impact, samenwerkingsverbanden binnen de keten en het toegepaste businessmodel.

In de ‘business’-categorie zijn onder andere modebedrijven United Repair Centre en Tiny Library onthuld als finalisten. United Repair Centre, opgericht door Makers Unite en Patagonia, richt zich op het verlengen van de levensduur van kleding en heeft onlangs de United Repair Academy geïntroduceerd. Tiny Library is een kinder- en babymode-kledingverhuurservice en heeft recentelijk een kapitaalinjectie van 1,4 miljoen euro van diverse investeerders ontvangen. Met dit kapitaal willen ze hun eigen ‘refurbishmentcentre’ in Weesp opschalen, het assortiment uitbreiden en het techplatform optimaliseren en gebruiksvriendelijker maken. 

Tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie op 14 maart in De Vasim, Nijmegen, wordt de ‘circulair hero’ bekendgemaakt. Prestigieuze sprekers zoals staatssecretaris Vivianne Heijnen en Hare Majesteit Koningin Maxima zullen aanwezig zijn om de bekendmaking bij te wonen. “Het is mooi om te zien dat we dit jaar weer een groeiend aantal aanmeldingen binnen hebben gekregen”, aldus Karen Maas, wetenschappelijk directeur Impact Centre Erasmus en jurylid van de Circular Awards. “Opvallend was dat de inzendingen van dit jaar allemaal van hoge kwaliteit waren. Van Product as a Service modellen tot herstel en levensduurverlenging. Dit jaar heeft de jury nadrukkelijk gekeken naar de (potentiële) impact van de initiatieven op de sector, de keten en inclusiviteit. De nominaties voor de Circular Award 2024 in de categorie Business zijn koplopers met veel potentie om de circulaire economie verder te versterken.” De bekroonde projecten zullen extra erkenning krijgen tijdens de Week van de Circulaire Economie (11 tot 16 maart). Deze periode is gewijd aan het belichten van innovatieve en circulaire projecten die een buitengewone bijdrage leveren aan de bevordering van de circulaire economie.

C&A zet expansie in Duitsland voort: minimaal 22 nieuwe winkels 

De Nederlandse modeketen C&A is van plan haar winkelnetwerk in Duitsland opnieuw uit te breiden, zo meldt CEO Giny Boer aan de Süddeutsche Zeitung. Na een periode van voornamelijk sluitingen, streeft de fashionretailer ernaar om minimaal 400 vestigingen te hebben in Duitsland. Momenteel exploiteert C&A 388 Duitse winkels. Boer benadrukt dat de exacte hoeveelheid niet cruciaal is, zolang de nieuwe winkels maar op de juiste locaties worden gevestigd. Deze uitbreidingsplannen komen overeen met de visie die Carsten Horn, CEO van C&A Duitsland, eerder in november schetste. Horn onthulde toen dat het bedrijf van plan was om in heel Europa in de komende drie jaar 100 nieuwe winkels te openen, met Duitsland als een van de belangrijke markten.

Hoewel C&A zich voornamelijk richt op sterke expansie in Oost-Europa, is ook in Nederland de groei merkbaar. Volgende maand worden twee filialen in Amsterdam geopend, waarmee het totaal aantal winkels daar op zeven komt. “De Nederlandse winkels maken deel uit van de bredere strategie van C&A om wereldwijd haar aanwezigheid te vergroten en flexibeler om te gaan met de toeleveringsketens”, aldus Giny Boer.

Opkomst van out-of-home bezorging in Nederlandse e-commerce

Uit een analyse van Sendcloud, leverancier van verzendoplossingen voor meer dan 23.000 e-commerce bedrijven, blijkt dat out-of-home bezorging groeit in populariteit. Het aantal pakketten dat direct naar pakketpunten wordt verzonden is met 36 procent gestegen, wat duidt op een groeiende voorkeur van consumenten voor zelfgekozen ophaalpunten. Deze verschuiving weergeeft de toenemende behoefte van consumenten om de regie te hebben over hun pakketten. Out-of-home bezorging biedt niet alleen gemak voor consumenten, maar optimaliseert ook de operationele efficiëntie voor de logistieke partijen. Met een aflevergarantie van 100 procent en minder onnodige bezorgpogingen dragen pakketpunten bij aan het verminderen van de ecologische voetafdruk van vervoerders. Deze ontwikkelingen suggereren dat out-of-home bezorging in 2024 een nog prominentere rol zal spelen in de Nederlandse bezorgketen. 

Nieuwe CFO Dr. Martens start in mei

Dr. Martens heeft aangekondigd dat Giles Wilson op 27 mei in dienst treedt als de nieuwe chief financial officer (CFO) van het schoenenmerk. De komst van Wilson werd al in november vorig jaar aangekondigd. Jon Mortimore, de huidige CFO, zal na een dienstverband van zeven jaar eind maart met pensioen gaan. 

Wilson brengt aanzienlijke ervaring met zich mee naar Dr. Martens. Voorheen fungeerde hij als CFO van William Grant & Son Limited, een vooraanstaand distilleerbedrijf dat eigenaar is van bekende merken zoals Glenfiddich Scotch Whisky en Hendrick’s Gin. Van 2016 tot 2020 was hij CFO bij John Menzies PLC, gevolgd door een jaar als CEO.

Het aanstellen van Wilson volgt op de ambitieuze groeiplannen van Dr. Martens. In juni 2023 behaalde het merk voor het eerst een jaaromzet van £1 miljard. Dr. Martens CEO Kenny Wilson in Retail-week: “Ik ben verheugd dat Giles zich bij het leiderschapsteam en de raad zal voegen. Hij brengt een scala aan complementaire vaardigheden en eerdere ervaring met zich mee die zeer relevant is voor onze merkgerichte strategie.” Het merk streeft ernaar een schoenenmerk te zijn met een jaaromzet van £2 miljard.