TOP

Mystery shoppen bij bodyfashionwinkels

Bodyfashionwinkels krijgen gemiddeld een 7,8 voor service en klantvriendelijkheid. Dat blijkt uit mystery shopper onderzoek van Branche Bureau Mode en Retail Reality.

Voor het onderzoek bezochten de mystery shoppers van Retail Reality voor Branche Bureau Mode honderd bodyfashionwinkels (zowel zelfstandigen als filiaalbedrijven) door heel Nederland met de opdracht zich een beha te laten adviseren voor onder een nieuwe jurk.

Bijverkoop

Hoofdconclusie van het onderzoek is dat de bodyfashionwinkels het over het algemeen goed doen, omdat de gepaste beha’s goed zitten. Maar verkoopsters laten wel kansen liggen, bijvoorbeeld op het gebied van bijverkoop (slechts 51% probeert naast de beha nog wat anders te verkopen). “De medewerkster biedt geen producten aan uit zich zelf. Bij de vraag of ze ook corrigerende slips verkoopt, wijst ze deze alleen vluchtig aan.”

Deskundigheid

Meer dan de helft (53%) wordt binnen 10 seconden na binnenkomst met een vriendelijke uitstraling en verbaal begroet. Ruim een kwart (27%) wordt niet binnen 10 seconden begroet. Slechts 35% van de verkoopsters vertelt uit zichzelf iets over het materiaal en hoe je dat het beste kunt verzorgen. “Door de informatie die ik krijg over de pasvorm en het materiaal van de bh, komt de verkoopster deskundig op me over.” Bijna een kwart (23%) doet dit echter alleen als de klant er naar vraagt en 42% vertelt helemaal niets over het materiaal.

Paskamerperikelen

Bijna alle verkoopsters (95%) komen in de paskamer kijken hoe de bh zit, maar de manier waarop verschilt. Van “De medewerkster komt steeds kijken, maar vraagt eerst of ik de bh al aan heb. Zij komt niet zomaar de paskamer in.” tot “Ze loopt maar ongevraagd in en uit het pashokje en laat het gordijn half openstaan.”

Aandacht

Het merendeel (81%) vindt dat de verkoopsters oprechte interesse in haar heeft. Maar dat betekent nog altijd dat dit bij een op de vijf niet het geval is. “De medewerkster laat mij telkens alleen achter in de winkel en ook in de paskamer. Ik moet moeite doen om de aandacht te krijgen, want ze is drukker met een privégesprek met haar collega.”

Tips en trucs

Op 17 september worden in samenwerking met Vereniging Bodyfashion Nederland de resultaten in het Bodyfashion Center te Amersfoort bekend gemaakt, mét praktische tips en trucs waar elke lingeriespeciaalzaak mee aan de slag kan gaan.