TOP

Myomy do goods: ‘Duurzaamheid en winst maken gaan prima samen’

Myomy do goods lanceerde afgelopen maand een crowdfundingcampagne op financieringsplatform Rabo&Crowd. Het duurzame label wil binnen vijf jaar toewerken naar een circulair merk. “Binnen vijf jaar zou een 80 procent circulaire tas mogelijk moeten zijn. De zoektocht naar mooie leer-alternatieven zal langer duren dan dat.”

Het tassen- en accessoirelabel Myomy do goods startte vorige maand met een crowdfundingscampagne op het nieuwe financieringsplatform van Rabobank: Rabo&Crowd. Particuliere beleggers kunnen hier obliegatieleningen aankopen, zolang de voorraad strekt. Met de financiering die het label via het platform verwerft wil het toewerken naar een circulair merk. Tijd om eens te bellen met oprichter Marja Baas en haar te vragen naar haar vijfjarenplan, bedrijfsvoering en de nieuwe producent in Bangladesh.

Hoe kwamen jullie erbij om een crowdfundingscampagne op te zetten?

“Rabobank nodigde ons uit, zij investeren zelf ook in ons en vertelde over het nieuwe platform dat ze gingen lanceren. Toen ik ruim tien jaar geleden startte met Myomy had ik als droom om ooit eens naar de beurs te gaan met het label. Met Rabo&Crowd is dat nu mogelijk. Toen we met Rabobank om tafel gingen zitten hebben wij ons vijfjarenplan uitgelegd waarin we zowel economische als duurzame groei willen realiseren. We willen toewerken naar een circulair merk. Tot nu toe gaat het goed met de obligaties. Ondanks de slechte verhalen die je hoort in de pers met alle faillissementen gaat de verkoop bij Myomy gelukkig erg goed.”

Hoe ziet dat vijfjarenplan er uit?

“We zijn nu dus begonnen met de financiering en ook met de internationale uitbreiding. Daarnaast zijn we bezig met onderzoek naar nieuwe materialen. We hebben al een tasje van champignonleer en in juli komt er een tas uit van gerecycled plastic afval. Voor de ontwikkelingen in afbreekbaar leer werken we nauw samen met onze leerlooier in India. Hij is LWG-goldrated gecertificeerd (een programma met een heel streng protocol op mens, dier en milieu red.) In de praktijk betekent dat hij alleen chemicaliën gebruikt die van natuurlijke oorsprong zijn. Daarnaast is ook het chroom 3 gehalte enorm gereduceerd tot de waarde van dingen uit ons dagelijks leven, zoals een appel of een grasveld.”

Tekst gaat door onder de foto.

MYOMY_INDA_WORKSHOP-137

Jullie gebruiken wel leer in jullie producten?

“Ja. We gebruiken uitsluitend slachtafval. We willen nooit dat een dier speciaal voor ons gefokt wordt. Dat slachtafval is er sowieso, dus het bestaat al. In het protocol van de LWG staat ook dat dieren op de juiste manier behandeld en vervoerd worden en onze propositie is dat we het zo lokaal mogelijk willen sourcen. Daardoor hebben we verse huiden en dat is al een groot voordeel. Meestal worden huiden eerst gezouten en dan met een schip naar het andere eind van de wereld getransporteerd. Bij ons worden de huiden vers naar de looierij gebracht en zijn er geen chemicaliën nodig.”

Hebben jullie ooit overwogen om vegan te gaan?

“Er zijn echt wel mooie PU’s en ook veel merken die prachtige vegan producten maken. Maar het alternatief voor leer is dan toch vaak plastic. Wij hebben liever een natuurlijk materiaal dat er toch is, en anders afval zou zijn. Samen met onze looierij zijn we nu ook aan het kijken naar een compleet biologisch afbreekbare tas. Wanneer je je tas dan niet meer gebruikt en weggooit is hij onschadelijk voor het milieu. Dat is te realiseren binnen vijf jaar. Nieuwe materialen vinden zal misschien iets langer duren. Mensen moeten wel een hele tas willen hebben van het materiaal dat we gebruiken, dus het moet vooral ook mooi zijn.”

Waar produceren jullie?

“We zijn begonnen in India, we hebben met die producent echt een goede band. Samen hebben we er voor gezorgd dat ons product de kwaliteit heeft die het nu heeft. Van huis uit is die producent ook Fair Trade, ik geloof daar heel erg in. Fair Trade is een beweging die van binnenuit komt en samen tot stand komt met de werknemers en leiding van een bedrijf. Het is geen protocol dat uit de la getrokken wordt als de koper langskomt, maar het is iets dat altijd bestaat. Je merkt dat ook direct als je een fabriek inkomt. Je merkt dat mensen die met Fair Trade werken veel spontaner en outgoing zijn. Ze doen wat ze graag willen, werken aan hun eigen ontwikkeling en daarmee maken ze de mooiste producten. Terwijl er in andere fabrieken een sfeer van spanning hangt en je het gevoel krijgt dat er iemand met een zweep om het hoekje staat te controleren. In het begin dachten we dat het misschien ook een cultuurdingetje is dat mensen je niet aankijken en angstig zijn. Maar naarmate we meer fabrieken bezochten, zagen we dat er in diezelfde cultuur ook mensen waren die wel naar je toekomen en een praatje komen maken.”

Eind 2017 hebben jullie een tweede locatie gekozen in Bangladesh, waarom juist daar?

“We wilden graag in Bangladesh produceren, juist omdat daar zoveel mis is. We hebben deze fabriek ook met de uiterste zorg uitgekozen. Je wil niet in zee gaan met iemand die op het eerste gezicht heel goed bezig lijkt te zijn, maar zodra ze dollartekens in de ogen krijgen toch niet dat doen waarom je de samenwerking bent begonnen. Uiteindelijk hebben we iemand gevonden die uit het reddingsteam komt van de Rana Plaza-ramp. We hebben in de fabriek ook een compleet opleidingstraject verzorgd. Daarnaast zijn we zelf nu ook helemaal Fair Trade volgens de WFTO-normen, als een van de weinige modemerken.”

Tekst gaat door onder de foto.

MYOMY_INDA_WORKSHOP-194

Hoe controleer je de productie op zo’n afstand?

“We hebben dagelijks contact. Daarnaast gaan we veel langs. Vorig jaar ben ik zelf drie keer langs geweest en een collega van de productie vier keer. We worden echt een soort familie met alle medewerkers. We weten veel van hen en leven ook erg met ze mee. Op een gegeven moment had een medewerker een kindje verloren, daar ben je dan met z’n allen mee bezig. We zijn enorm verbonden met elkaar.”

Wat is jullie businessmodel? Hoe combineer je duurzaam ondernemen en winst maken?

“Een goed product met een goede achtergrond en een goede prijs. Daar kun je een prima verdienmodel mee hebben. Ik geef ook niets om dikke auto’s of een speedboat (lacht) dus dat scheelt ook al. Het is voor ons natuurlijk ook juist weer makkelijker op sommige vlakken omdat we niets te verbergen hebben. Als er iets niet goed zit zeggen we dat ook; je kunt de wereld niet in één dag zo hebben als je hem wilt.”

Heb je nog een tip voor ondernemers of merken die zelf ook stappen willen zetten naar een duurzamer bedrijf?

“Ik juich het echt enorm toe dat er merken zijn die stappen gaan maken. Het belangrijkste is dat het een mindset moet zijn, de motivatie moet van binnenuit je bedrijf komen. Je moet er alleen geen marketing truc van maken, dat werkt niet.”

De crowdfundingcampagne van Myomy do goods loopt nog tot 1 mei. Particuliere beleggers kunnen obligatieleningen aankopen via het platform dat via deze link te bereiken is.