TOP

Mondkapjes: mooie kansen voor de textiel- en mode-industrie?

We leven in de tijd waarin stoffen mondkapjes misschien we het meest verkochte stuk textiel van het moment zijn.

Daar wordt niemand echt gelukkig van, want de omstandigheden zijn nu eenmaal betreurenswaardig. Consumenten zijn begrijpelijkerwijs niet laaiend enthousiast aan de verplichting om hier geld aan uit te geven. Maar toch doen we het met z’n allen, anders lopen we het risico geweerd te worden in winkels en het openbaar vervoer. Liggen daar niet eigenlijk dan mooie nieuwe kansen voor de textiel- en mode-industrie om er het beste van te maken?

Geen weggooi item, maar een modieus kledingstuk

Mooi aan het advies vanuit de overheid en het RIVM om stoffen mondkapjes te dragen (omdat medische mondkapjes voor de gezondheidszorg zijn) en deze na gebruik te wassen, is dat een mondkapje voor de gewone consument geen weggooiartikel is. Omdat stoffen mondkapjes wasbaar zijn, kunnen ze een herbruikbaar onderdeel van het outfit worden. Maar dan moeten ze wel stijlvol zijn. Daar liggen natuurlijk kansen voor de textiel- en mode-industrie om met iets aantrekkelijks te komen dat ook nog eens wat mag kosten omdat het wasbaar en herbruikbaar is. Waarom zou je niet in een modewinkel ook stijlvolle mondkapjes bedrukken met logo die passen bij de kleding die er verkocht wordt? En waarom zou je dat niet aantonen door een etalagepop een bijpassend mondkapje op te doen? Dat zijn immers de tijden waarin we leven.

Hippe mondkapjes voor kinderen

Hoewel de weerstand van ouders tegen mondkapjes voor kinderen er is, neemt dat natuurlijk niet weg dat ze wel degelijk ook door kinderen gedragen worden. Daar ligt dan ook weer een kans. Een kind draagt immers met meer plezier een mondkapje dat er cool of mooi uitziet dan een saai mondkapje dat alleen meer het ademen moeilijker maakt. Hier kan slim op ingespeeld worden door stoffen kinder mondkapjes te laten maken die qua ontwerp toegespitst zijn op wat kinderen in de huidige tijd leuk vinden. Zo kun je er ook nog eens voor zorgen dat kinderen zo’n mondkapje willen, en dat is dan meteen een mooie bijdrage aan de volksgezondheid. Een win-winsituatie dus.

Ethisch verantwoord of niet?

Blijft natuurlijk wel de vraag of het ethisch verantwoord is om een gevaar van de volksgezondheid voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Dit zal zich moeten laten blijken in de verkoop van modieuze mondkapjes. Als consumenten voldoende meerwaarde zien in het aanschaffen van een duurder, chiquer mondkapje, dan is er simpelweg behoefte aan. Mensen kunnen immers er ook zelf voor kiezen om minder geld uit te geven aan een saai mondkapje. Maar er zijn zeker mensen die hun uiterlijke verschijning belangrijk genoeg vinden om meer te investeren in een mondkapje dat ze met enig genoegen kunnen dragen.

In het kader van ‘ieder nadeel heeft zijn voordeel’ is het natuurlijk zeer waarschijnlijk dat we voorlopig nog niet van corona af zijn, en daarmee ook niet van de nood om mondkapjes te dragen. Dat betekent dat je je voorraad niet in korte verkocht hoeft zien te krijgen. Dat pleit ervoor om exclusievere chique en modieuze mondkapjes op z’n minst een kans te geven.