TOP

Modefabriek, Ciff en Fashion Cloud bundelen krachten, roep om duidelijkheid over coronasteun en nieuw winkelconcept Bristol

Modefabriek, Ciff en Fashion Cloud willen samen de grootste digitale beurs van Europa creëren. Verder: FNV en VNO-NCW willen duidelijkheid over coronasteun en er is een levendige handel ontstaan in winkelafspraken voor Primark. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 april.

FNV en VNO-NCW: geef duidelijkheid over coronasteun

Werkgeversorganisatie VNO-NCW en vakbond FNV pleiten voor een verlenging van de coronasteunmaatregelen tot het einde van het jaar. Daarnaast willen ze een nationaal herstelplan dat loopt tot 2023. Dat schrijven de twee organisaties donderdag in een brief gericht aan informateur Herman Tjeenk Willink, het demissionaire kabinet en de nieuwe Tweede Kamer, meldt NRC. De huidige steunpakketten van het demissionaire kabinet lopen op 1 juli af. In het herstelplan dat FNV-voorzitter Tuur Elzinga en VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen voorstellen zou onder meer moeten worden vastgelegd dat de belastingen de komende 2,5 jaar niet stijgen. Verder zou er niet bezuinigd moeten worden door het nieuwe kabinet. De twee voorzitters wijzen naar de laatste financiële crisis als belangrijke les: “Herstel moet niet in de knop worden gebroken door lastenverzwaringen en bezuinigingen.” Elzinga en Thijssen willen een apart fonds voor mensen die door de coronapandemie in geldnood zijn geraakt en hierdoor meer tijd moeten krijgen om af te lossen. Daarnaast zouden ondernemers tien jaar de tijd moeten krijgen om de schulden aan de overheid terug te betalen.

Levendige handel in winkelafspraken Primark

Er is een levendige handel ontstaan in winkelafspraken bij de fastfashionketen Primark. Dat meldt RTL Nieuws na onderzoek naar de klachtenregen op sociale media van gefrustreerde Primarkfans die al weken niet bij hun favoriete winkel terechtkunnen. Volgens de nieuwszender wordt een deel van de afspraken puur gemaakt om ze daarna weer door te verkopen. RTL Nieuws zag dat mensen via onder meer Facebook en Marktplaats hun winkelafspraak aanbieden voor bedragen tussen de tien en 25 euro. Hoewel Primark net als andere winkelformules om middernacht nieuwe data voor winkelafspraken vrijgeeft, is het massaal claimen bij geen enkele andere winkel zo populair als bij deze keten. In een reactie laat Primark weten blij te zijn dat mensen zo enthousiast zijn over winkelen op afspraak bij Primark. “We zijn verheugd om onze klanten weer te verwelkomen in onze winkels in Nederland. Primarkwinkels kunnen slechts een bepaald aantal mensen toelaten per afspraak. Dit is in overeenstemming met de richtlijnen van de overheid. Elke afspraak is beperkt tot één persoon per boeking en geeft klanten 50 minuten om te winkelen. Helaas als de afspraak vol is dan is het vol.”

Modefabriek, Ciff en Fashion Cloud bundelen krachten

De modebeurzen Modefabriek en Ciff Kopenhagen bundelen de krachten met Fashion Cloud om de grootste digitale beurs van Europa te creëren, zo melden ze in een persbericht. Deze Digital Fashion Week Europe vindt voorafgaand aan de live beurzen plaats en wel van 29 juni tot en met 1 juli 2021. Daarna volgen de live-edities van Modefabriek (11 en 12 juli 2021) in de Rai Amsetrdam en Ciff Kopenhagen (11 tot en met 13 augustus) in Bella Center Kopenhagen. Op het programma staan sessies met sprekers en paneldiscussies, digitale stands waar merken hun collecties presenteren en netwerkmogelijkheden om ideeën uit te wisselen met andere bezoekers. Ook Euretco Fashion, EK/servicegroup, Unitex en KATAG hebben zich bij dit initiatief aangesloten. “Voor merken en retailers is het logischer om elkaar te ontmoeten op één grote internationale digitale beurs, in plaats van deel te nemen aan verschillende lokale digitale evenementen”, zegt Alies ter Kuile, medeoprichter van Fashion Cloud. De organisaties zien dit digitale event als aanvulling op de fysieke beurzen; zo kunnen bezoekers zich voorafgaand aan het inkoopseizoen oriënteren. “Met dit Europese initiatief combineren we de expertise en kennis van vele partijen: over de branche zelf, mode-evenementen en digitale innovatie”, zegt Caroline Krouwels, CEO Modefabriek. “We weten zeker dat een combinatie van online en offline de toekomst is.” De organisatie meldt dat in januari 2021 10.000 bezoekers uit de branche uit meer dan 100 landen de digitale beurs bezochten, vergeleken met 5.000 bezoekers de vorige editie. “Nu CIFF en Modefabriek partners zijn, wordt de zomereditie naar verwachting nog groter”, zegt Alies ter Kuile.

New York Fashion Week keert live terug in september

De Fashion Week in New York keert terug met live catwalkshows van 8 tot en met 12 september, nadat de twee voorgaande edities virtueel werden georganiseerd vanwege de coronapandemie. Dat heeft heeft de Council of Fashion Designers of America bekendgemaakt, meldt Fashionnetwork. In diezelfde periode vindt ook het Met Gala plaats, op 13 september 2021 om precies te zijn. Dit extravagante evenement wordt normaal gesproken de eerste maandag van mei gehouden, vanwege de pandemie vindt het nu plaats op kleinere schaal. Het is de bedoeling in mei 2022 op ouderwetse wijze uit te pakken. Het thema van het Met Gala is dit keer Amerikaanse mode, meldt Harpers Bazaar. Het thema van het gala is gebaseerd op twee tentoonstellingen die later dit jaar in het Metropolitan Museum of Art te zien zijn: ‘In America: A Lexicon of Fashion’ en ‘In America: An Anthology of Fashion’. De eerste expositie wordt op 18 september 2021 door Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour geopend. De tweede tentoonstelling is vanaf mei 2022 te bekijken.

Bristol opent nieuw winkelconcept in Beek

Bristol heeft in Beek een winkel geopend waarin het nieuwe concept is gepresenteerd. Deze vestiging onderscheidt zich van andere Bristolfilialen door een uitgebreide sportafdeling, zo staat in een persbericht. Het sportassortiment beslaat de helft van de winkelvloer waar zowel het eigen als bekende merken worden verkocht, zoals Adidas, Puma, Asics, Reebok en Skechers. “We zien een toename in de verkoop van sportartikelen en spelen daarop in door dit assortiment een centrale plek in de nieuwe winkels te geven”, zegt Elise Vanaudenhove, CEO van Bristol. Deze nieuwe winkel is de 239ste voor de kledingketen.

Foto’s: Bristol