TOP

MINT gaat op in Modefabriek: ‘Duurzame mode is geen niche meer’

Het duurzame modeplatform MINT gaat na ruim vijf jaar volledig op in de Modefabriek en zal dus geen apart onderdeel meer zijn van deze beurs. "We willen nu benadrukken dat mode en duurzaamheid gewoon samengaan en dat er geen onderscheid meer is."

Duurzame mode en lifestyle expert Marieke Eyskoot, die Mint mede oprichtte, noemt het stoppen van Mint “een stap richting volwassenheid van duurzame mode”. “Door de merken te integreren willen we de hele sector stimuleren te verduurzamen.”

Elf edities lang was het duurzame modeplatform een apart onderdeel van de Modefabriek. Het idee achter Mint was ‘de modewereld inspireren om tegelijkertijd harmless en happening te zijn’. Eyskoot selecteerde, samen met Modefabriek, merken op basis van de forward fashion criteria: eerlijk voor mens en milieu, mooi en van hoge kwaliteit.

Geen onderscheid meer

In het begin was een apart platform waardevol, stelt zij. In een eerder interview met Textilia zei Eyskoot dat ze destijds ook bewust bij een bestaande beurs wilde aansluiten. “Zo zouden we niet alleen de winkeliers bereiken die al hadden besloten om duurzaam in te kopen. Zij zijn ook heel belangrijk, maar we moesten de schaal vergroten en alle modeprofessionals aanspreken.”

Zij noemt het bijzonder dat de Modefabriek het aandurfde om met een concept als Mint in zee te gaan. “Het is de enige beurs in de wereld die duurzaamheid tot een onderdeel van zijn eigen beurs heeft gemaakt.”

 

‘Mint heeft belang duurzame mode laten inzien’

 

Nu zegt de duurzame mode en lifestyle expert: “5,5 jaar lang konden we daardoor de aandacht op duurzame mode vestigen maar nu willen we benadrukken dat mode en duurzaamheid gewoon samengaan en dat er geen onderscheid meer is, of zou moeten zijn.”

In een schriftelijke reactie stelt Modefabriek: “Mint heeft echt het belang voor duurzame mode laten inzien. Met succes. Een derde van de inkopers op de Modefabriek ziet duurzame mode echt als volwaardig alternatief voor reguliere collecties, 35 procent koopt meer duurzame kleding in door MINT en 75 procent wil de komende jaren meer duurzame merken op het gebied van mode en lifestyle inkopen.”

Missie nog niet volbracht

De Modefabriek vervolgt: “We benadrukken dat mode en duurzaam niet meer twee verschillende aspecten zijn. Ze zijn één. Het is ons doel om de hele sector te stimuleren om meer kleding te produceren en verkopen met respect voor mens en milieu.”

Is Eyskoot niet bang dat alle aandacht voor sustainable fashion verdwijnt nu Mint stopt? “Het onderwerp staat op de agenda en heeft de aandacht. Er is veel vraag naar vanuit merken zelf, consumenten en de inkopers. En je kunt niet meer om duurzaamheid heen als merk of inkoper.” Dat wil overigens niet zeggen dat haar missie volbracht is. “Ik ben pas klaar als er alleen maar duurzame kleding is.”