TOP

Mannenmode tijdens Modefabriek: wat vinden merken van de beurs?

Het was vrij rustig in de mannenmodehal Chapter tijdens de zomereditie van Modefabriek 2014. Textilia vroeg een aantal aanwezige merken waarom ze er wel stonden.

In vergelijking met de wintereditie van Modefabriek in januari oogde het wat leeg in de mannenmodehal Chapter. De opzet was even verzorgd en overzichtelijk als de eerste keer, maar een aantal grote merken ontbrak. Zo waren Hans Ubbink en British Indigo – voorheen nog vertegenwoordigd met een grote stand – nu vanwege hun respectievelijke stop afwezig. Ook Circle of Gentlemen en Van Gils kozen voor de presentatie van hun collectie voor de zomer 2015 niet voor Modefabriek.

Vergroten zichtbaarheid

Hans Cordemeijer, agent van het Britse Barbour, vraagt zich ook hardop af of Modefabriek nog relevant is voor Barbour. “Ik had het er net nog over met een aantal andere merken,” zegt Cordemeijer. “Voor een gevestigd merk als Barbour is het de vraag of het nog noodzakelijk is om hier te staan. Aan de andere kant: je wil toch zichtbaar blijven naar je klant.” Ook het Nederlandse merk Good People worstelt met die vraag, geeft eigenaar Ivo van Deyzen toe. “Wij willen graag internationaal verder uitbreiden met ons merk. Maar welke beurs moeten we dan benaderen? We zouden zelf het liefst op de Pitti Uomo staan, maar het gevaar is dat je daar weer wegvalt tussen de grote hoeveelheid merken.” Van Deyzen staat al sinds de eerste editie op de Modefabriek. “Voor ons gevoel is het dit jaar ook wat rustiger dan normaal, maar dat kan nog veranderen. Voor onze vaste klanten in Nederland en België is het toch wel fijn dat we hier altijd staan.”

Goed voor nieuwe merken

Giuseppe Cavallaro heeft over aandacht niet te klagen. De stand van zijn merk Cavallaro is één van de drukste in de hal. “Het gaat inderdaad heel goed met ons. Onze collectie wordt ook steeds groter, dus het is fijn dat we dit op de Modefabriek kunnen laten zien en uitgebreid kunnen toelichten. Als relatief jong merk is dit een goede plek om te staan.” Daar is ook Anneloes van Gaalen het mee eens. Als initiatiefnemer van Indie Brands presenteert zij een verzameling jonge, onafhankelijke en grotendeels duurzame merken op Modefabriek. “Ik ben heel blij dat Modefabriek ons tegen gereduceerd tarief de gelegenheid heeft gegeven om wat kleine, onafhankelijke labels te presenteren. Zo krijgen zij toch de kans om hun collectie te laten zien aan een groot publiek dat ze normaal gesproken moeilijk zouden bereiken.”

Prettige bevestiging

Eén van de door Indie Brands vertegenwoordigde merken is Ikku, een Amsterdams merk dat accessoires en tassen maakt van duurzaam denim. “Voor ons is het goed om hier te zijn,” zegt mede-eigenaar Daniel Archutowski. “Veel winkels kennen ons inmiddels wel van naam, maar als ze ons dan hier zien, hebben ze zoiets van: ‘Ok, jullie bestaan ook echt’. Ze zien het als een soort bevestiging.”