TOP

Loonkosten stijgen minder hard, 3e winkel H&M Home, nieuwe samenwerking Toms

De loonkosten per gewerkt uur stegen in 2021 met 1,3 procent en dat is een kleinere stijging dan in 2020. H&M Home heeft de derde Nederlandse winkel geopend in Hoog Catharijne in Utrecht. En schoenenmerk Toms werkt samen met het New Yorkse modelabel Krost. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 18 juli 2022.

Loonkosten minder hard gestegen in 2021

De loonkosten per gewerkt uur van werknemers zijn in 2021 met 1,3 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dat is minder dan in 2020, toen de loonkosten nog met 4,3 procent stegen, de sterkste stijging na 2002. Dit meldt het CBS op grond van voorlopige cijfers. De stijging is toe te schrijven aan de lonen en de sociale premies ten laste van werkgevers. Verder daalde het bedrag aan loonkostensubsidies. Het aantal banen nam toe met 2 procent en werknemers werkten in totaal meer uren (4,2 procent).

De gemiddelde loonkosten per gewerkt uur kwamen in 2021 uit op ruim 37 euro. De stijging van de loonkosten per gewerkt uur was vorig jaar het grootst in de bedrijfstak informatie en communicatie (7%). Ook in de financiële dienstverlening en in de landbouw was de loonkostenstijging relatief groot (4%). Daarna volgt de handel met een stijging van 3,1%. In sommige bedrijfstakken daalden de loonkosten per gewerkt uur, met name in de horeca (met 9,6%).

DNB: gevolgen energiecrisis voor bedrijven beperkt

De gevolgen van de fors gestegen energieprijzen voor het Nederlandse bedrijfsleven blijven zelfs in een extreem scenario beperkt, stelt De Nederlandsche Bank. De bank raadt daarom ongerichte Haagse steunmaatregelen af, schrijft De Ondernemer op basis van berichtgeving van het FD. Eerder deze maand riepen de ministers van Financiën van de eurozone lidstaten op om de lobby voor grootschalige compensatie te weerstaan. Veel bedrijven zijn volgens DNB in staat eventuele verliezen zelf op te vangen, gezien de recordwinsten in 2021 en het eerste kwartaal van dit jaar. Wel worden enkele energie-intensieve sectoren zoals staal en chemie zwaar geraakt.

H&M Home opent derde winkel in Nederland

H&M Home heeft afgelopen weekend een winkel geopend in Hoog Catharijne in Utrecht. Het is de derde vestiging in Nederland van de woonformule van H&M. Dat schrijft Retailtrends. De woonwinkel is 539 vierkante meter over twee verdiepingen. In 2020 opende de eerste H&M Home in Amsterdam en in 2021 volgde een filiaal in The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Internationaal zijn er zo’n dertig winkels van het woonconcept.

Modesector wordt niet transparanter

Volgens de Fashion Transparency Index 2022 van non-profitorganisatie Fashion Revolution was er afgelopen jaar weinig vooruitgang in de mode op het gebied van transparantie. Dat schrijft Fashion United. In de zevende editie van de index zijn tweehonderdvijftig van de grootste internationale modemerken en – retailers gerangschikt aan de hand van gegevens over hun openbaar gemaakte mensenrechten- en milieubeleid in hun activiteiten en toeleveringsketens.

De gemiddelde score is slechts 24% en van de gerangschikte merken scoorde bijna een derde minder dan 10%. In totaal behaalden zeventien merken dit jaar een score van nul procent, waaronder Jil Sander, New Yorker, Max Mara, Tom Ford, K-Way en Mexx. Kmart Australia en Target Australia behaalden samen met het Italiaanse merk OVS de hoogste score (78%). H&M, The North Face en Timberland staan ook hoog in de lijst, elk met een score van 66%. Calzedonia Group, eigenaar van Intimissimi, verhoogde de score in slechts één jaar tijd van 11% naar 54%.

Nieuwe samenwerking voor Toms

Schoenenmerk Toms werkt samen met het New Yorkse modelabel Krost NYC, dat mode gebruikt om aandacht te vragen voor kwesties als vuurwapengeweld en ontbossing. De merken vonden elkaar in die maatschappelijke missie; Toms doneert namelijk een derde van de jaarwinst aan instanties op het gebied van mentale gezondheidszorg. Nu slaan ze de handen ineen voor een schoenen- én streetwearcollectie waarvan een deel van de opbrengst naar maatschappelijke ‘changemakers’ gaat. Toms lanceert met Toms x Krost meteen een nieuw model, de Gamma, met elementen van de bekende alpargata in combinatie met Krost’s monochromatische kleurgebruik en zigzagsteek.