TOP

Kleine bedragen pinnen bijna overal gratis

Het pinnen van kleine bedragen is bij steeds meer winkels gratis. Dat blijkt uit onderzoek van Currence, eigenaar van de collectieve betaalproducten als PIN, Chipknip en iDEAL.

Het aandeel winkels in het midden- en kleinbedrijf dat de klant voor een pintransactie kosten in rekening brengt is gedaald van 24% in 2007 naar 8% nu. Deze forse daling is volgens het onderzoek van Currence toe te schrijven aan de campagne Klein Bedrag? Pinnen mag! Van de 1600 winkeliers die voor het onderzoek is ondervraagd geeft een kwart aan dat deze campagne hen over de streep heeft getrokken geen kosten meer te bereken voor het pinnen van een klein bedrag. Andere factoren die een oorzaak speelden bij winkeliers om de tariefbordjes weg te halen, zijn de druk vanuit de consument, de wens om klantgericht te zijn en de concurrentie in de omgeving.

Van de winkeliers die nog wel kosten in rekening brengen zegt het grootste deel dat pinnen geld kost en dat de klant dit moet betalen. Volgens 1 op de 10 vinden klanten het geen probleem om een kwartje extra te betalen.