TOP

Kleding.nl: zoekmachine voor kledingmerken en kledingwinkels

Woensdag 18 april werd Kleding.nl gelanceerd. Via de website kun je 400.000 artikelen van 93 webwinkels doorzoeken en vergelijken.

Onder de bekende online kledingwinkels vind je Zalando, Wehkamp, SuperTrash, Neckermann, Mexx en Kleertjes.com. Wanneer een maat niet beschikbaar of een prijs nog te hoog is, kan Kleding.nl een notificatie sturen als de gewenste maat weer verkrijgbaar is, of als er acties of aanbiedingen zijn.

Maar hoe zit het met de webwinkelier? Wat moet die doen om zich aan te melden, wat is daarvoor nodig? Textilia stelde Kleding.nl enkele vragen.

Hoeveel commissie betaalt een webwinkel voor vermelding? Gaat dit per verkocht artikel?
Directeur Peter Langenkamp: “Het verdienmodel van Kleding.nl wordt pas uitgerold als we enkele maanden onderweg zijn. We hebben al wel een aantal winkels die ons op commissiebasis betalen, dus per verkocht artikel. In deze branche liggen die percentages tussen de 5% en 15% van de gerealiseerde omzet. Wij vertonen echter ook diverse winkels, zonder dat we daar commissie voor ontvangen. We hebben aantal verdienmodellen op de plank liggen, waar we komende periode naar gaan kijken. Eerst bereik opbouwen, dan komt dat businessmodel er vanzelf.”

Zijn er criteria waar aan voldaan moet worden om opgenomen te worden?
Langenkamp: “Belangrijkste criteria is het formaat waarin we de producten kunnen inlezen. Als een productfeed aangeleverd wordt, dan moet deze compleet en up to date zijn. Wij hebben al een aantal winkels verwijderd die niet aan onze kwaliteitseisen voldeden. Verder willen we een kwalitatief en breed assortiment, dus veel overlap in artikelen voegt weinig toe. Dan liever de merken en producten die juist niet door andere winkels wordt aangeboden. Ten slotte kijken we ook kritisch naar de afhandeling van bestellingen, betaalmogelijkheden, verzendkosten en tijd en de retourmogelijkheden.”

Hoe wordt de collectie van een webwinkel op kleding.nl getoond? Met andere woorden, welke technologie wordt er gebruikt?
Langenkamp: “Onze meeste effort zit in het importeren en verwerken van de grote aantallen producten in onze database. Wij hanteren eigen rubrieken, maatvoeringen, materiaal- en kleurtabellen. De ingelezen producten moeten gekoppeld worden aan onze structuur, hiervoor gebruiken wij diverse algoritmes en technieken. We kijken bijvoorbeeld ook naar de productomschrijving en halen daar extra informatie uit waarmee we bijvoorbeeld een jeans kunnen classificeren als een bootcut. We hanteren daarnaast per rubriek 1 maatvoering en vertalen alle productmaten van winkels terug naar die van ons. Ook daarop worden uitgebreide algoritmes toegepast, die continue worden bijgewerkt om zo goed mogelijk te matchen. Als je zoekt op confectiemaat 48 in de rubriek heren overhemden, dan tonen wij ook producten die met internationale maat M zijn ingelezen. Met uiteindelijk maar één doel, en dat is dat onze bezoeker zo snel en gemakkelijk mogelijk het juiste product vind. Dat is de sleutel tot het succes.”

Aanmeldingen

Aan Twinkle laat Langenkamp weten dat zich honderden webwinkeliers bij Kleding.nl hebben gemeld. Daaruit worden eerst de webshops geselecteerd die al een productfeed hebben. “Het aanbod wordt nog dagelijks uitgebreid en onze focus is om de komende tijd de volledige markt op Kleding.nl te krijgen. Dit is ons meest complexe en grootste project tot nu toe.”, aldus investeerder Jan-Willem Tusveld in het persbericht. Tusveld was eerder oprichter van Vinden.nl en Gaspedaal.nl.