TOP

Klantenbinders: Marcel Meijer van Basic Mode over klantenacties in de winkel

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Marcel Meijer van Basic Mode en Jeans in Emmen.

Precies twintig jaar geleden opende  Marcel Meijer zijn kledingzaak aan de Hoofdstraat in Emmen. Eerst nog onder de naam Snuffel, maar al snel werd dit veranderd in Basic Mode en Jeans. Het merkenpakket bestaat uit merken als Jack & Jones, Only, Vero Moda, Scotch & Soda, Fornarina, Indian Rose, Cars, Petrol, Selected Homme en Alan Red. Het twintigjarige bestaan wordt deze week gevierd met 20% korting over de hele collectie, give aways, muziek en drankjes.

Gefeliciteerd! Loopt het al storm?
Marcel Meijer van Basic Mode: “Op zich loopt het wel, maar het is nog vakantie en het was begin van de week nog erg warm. Ik verwacht dit weekend de meeste drukte. Sommige klanten komen gebak en bloemen naar de winkel brengen, erg leuk. De korting is een trekker, maar mensen moeten de collectie wel mooi vinden en zin hebben in de najaarscollectie voordat ze wat kopen. Ook op Facebook worden we veel gefeliciteerd. Daar hebben we oude foto’s van de winkel en medewerkers op gezet en daar krijgen we veel respons op. Het gaat ons vooral om de binding met de klant en het persoonlijke contact.”

Waarom nu geen ludieke actie zoals vroeger met de levende etalages, fotoshoots voor klanten, pimp je jeans events, modeshows…
“We zitten nu nog midden in de zomervakantie, dus dat maakte het lastiger iets te organiseren qua personeel. Er is sowieso veel minder tijd voor dat soort dingen. De webshop kost veel extra tijd en door de crisis moet je met de normale werkzaamheden al alle zeilen bijzetten. Bovendien had ik geen inspiratie voor het briljante idee, het wordt steeds moeilijker om origineel te zijn. Alles is al een keer gedaan. Zeker online is het verzadigingspunt bereikt, met al die win-, doorstuur- en stemacties op internet. Daarom hebben we nu gekozen voor een  platte actie met 20% korting. Al die acties dragen er aan bij dat mensen je winkel gaan waarderen, maar uiteindelijk moeten de winkel, collectie en het team gewoon goed zijn.” 

Is er verschil met collectieve acties?
“Afgelopen jaar hebben we een grote modeshow met Emmense winkeliers georganiseerd, plus uitgebreide promotie eromheen. Dat is heel aantrekkelijk, want zoiets kun je als individuele winkelier niet zo snel betalen en nu werd het grootste deel uit het ondernemersfonds betaald. Het is wel moeilijk te meten wat een collectief event jou als winkelier direct oplevert. Als je een modeshow in je winkel doet, vragen mensen naar een bepaald artikel uit de show. Maar het is in het weekend na zo’n collectieve show wel beduidend drukker in de winkel. Dat heeft ook te maken met de juiste timing van events: eind van de maand. De laatste zondag van de maand is het in Emmen koopzondag, mensen hebben dan net hun salaris binnen en als het ook nog goed winkelweer is, is het zeker druk in de winkel.”

Wil je tips en adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.