TOP

Jeffrey Platteel, eigenaar Curated.for store in Amsterdam: ‘ik wil een inspirator voor anderen zijn’

Sinds september 2017 runt Jeffrey Platteel zowel een agentschap, een winkel in Amsterdam en een sneakermerk. Aan Textilia vertelt hij over zijn dubbelfunctie, win-win-situaties en retailen op een B-locatie. “Ik geniet met volle teugen van zowel het ‘direct to consumer-contact’ alsmede business-to-business.”

Ondernemer Jeffrey Platteel heeft de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan in de modebranche. Zo begon hij als vertegenwoordiger bij het agentuur Wig Anthology en werkte daarna onder meer als salesmanager bij Diesel en Emu. Tegenwoordig is Platteel mede-eigenaar van het sneakermerk J.Legacee, heeft hij het agentschap Curated.for Agency en afgelopen september opende hij de street- en activewearzaak Curated.for store in Amsterdam. We spreken hem in zijn showroom, onder de winkel. 

 

Hoe ben je op de locatie voor je Curated.for store gekomen? Deze straat in Amsterdam Oud-Zuid ligt in een niet al te voor de hand liggend winkelgebied. 

Mede-eigenaar Jeffrey Platteel: “Daar hebben we expres voor gekozen. We willen ons onderscheiden van andere winkels en een bepaald serviceniveau kunnen bieden. We hadden ons ook in de Jordaan of De Pijp kunnen vestigen, maar daar wordt het al lastiger om aan deze eisen te voldoen. We verkopen bijvoorbeeld een aantal A-merken die al in die buurten worden verkocht. Mijn zaken- en levenspartner Bobbie van Wijk en ik wonen hier in de buurt. Op een dag zag ik dit pand te huur staan en een paar dagen later hadden we het huurcontract getekend. We hebben er geen spijt van. We zitten aan een doorgangsweg richting centrum en krijgen regelmatig aanloop.”

 

Lees verder na de foto. 

Curated for store twee

Jeffrey Platteel voor zijn Curated.for store in Amsterdam.

 

Wat voor soort klanten komen naar je winkel?

“Buurtbewoners en toeristen. We hebben hier vier hotels in de omgeving. Ik ben een samenwerkingsverband aangegaan met hen. Zij tippen onze winkel aan toeristen en in ruil daarvoor krijgen hun medewerkers korting.”

 

Een slimme deal.

“Het is een mooie win-win-situatie, ja. Op sommige momenten praten we dan ook meer Engels dan Nederlands op de winkelvloer. Maar ook buurtbewoners vinden het tof dat we Curated.for store hier hebben geopend. Ons concept is erop gericht dat we zowel ouders als hun kids – jongeren tussen de 15 en 25 jaar – kunnen kleden. Dat is de essentie van Curated.for store. We zijn curators voor jongeren, volwassenen, tweeverdieners, dokters, advocaten en ook de vakkenvullers bij Jumbo. Het maakt niet uit wie je bent, iedereen kan hier slagen.”

 

Hoe doe je dat?

“We brengen een mix van hypemerken als L’Origine, Champion en Hi-Tec, naast tijdloze labels als Peak Performance, Carhartt W.I.P., New Balance en Han Kjøbenhavn. Heritage collecties doen het goed bij de oudere doelgroep, die ze nog kent van vroeger. En ook jongeren lopen weg met logo carriers. 

 

Toch koop ik naast de klassieke stijlen het liefst ook unieke styles in bij de merken. Zoals bij Champion een hoodie met een extra grote capuchon of een bodystocking. Tijdens het inkopen vraag ik vaak wat concullega’s hebben ingekocht. Dat wil ik dan juist niet in mijn winkel hangen. Ik kies voor een uniek concept.”

 

Komt de naam van de zaak voort uit die gedachte?

“Van jongs af aan al waarderen mensen mijn uitgesproken kledingstijl. Vandaar dat ik ook een inspirator voor anderen wil zijn. Veel mensen kiezen voor veilig zwart, grijs of wit. Ik niet, ik ben iemand die houd van kleur en dat wil laten zien. En dat geldt voor mijn winkel, maar ook voor mijn agentschap, Curated.for Agency, waar ik een zorgvuldig gekozen selectie van merken en producten bied. Van kledingmerken als Han Kjøbenhavn en L’Origine tot het accessoirelabel Côte & Ciel, mijn eigen sneakermerk J.Legacee en ecologische skincare en garment care – met onder meer wasmiddelen voor jeans en sportswear – van Tangent GC. Het vult elkaar qua gevoel en prijsniveau allemaal aan.”

 

Hoe is het om tegelijkertijd agent en retailer te zijn? Wat is bijvoorbeeld een meerwaarde van deze dubbelfunctie?

“Tegelijkertijd agent en retailer zijn vertelt mijn verhaal, namelijk wie ik ben, waar ik voor sta en de passie die ik heb voor zowel retail als wholesale. Ik werk inmiddels vijftien jaar in de fashion-, lifestyle-, en streetwearindustrie, dus hoe tof is het dat ik beide facetten – retail en wholesale – kan combineren?

 
“Wat erg van pas kan komen, is het feit dat je in andere keukens kan kijken en hierop kan inspelen en anticiperen. Als agent kan ik veel marktinformatie vergaren en dit positief toepassen binnen ons retailconcept. Retail en wholesale zijn twee totaal verschillende werelden, maar ik geniet met volle teugen van zowel het ‘direct to consumer-contact’ alsmede business-to-business. Beide hebben zo hun charme. Door goed te analyseren bij collegaretailers, maar ook collega-agenten kan ik goed nadenken over onze marktpositionering.” 

 

De winkel is sinds afgelopen september open. Wat valt je sindsdien het meest op?

“Ik merk dat mensen het beu zijn om alleen maar online te winkelen. Nu de economie weer aantrekt hebben ze weer zin om naar buiten te gaan, stappen ze makkelijker fysieke winkels binnen en gaan ze op zoek naar mooie producten. Ze zijn in voor de bijbehorende verhalen achter een merk of artikel. Persoonlijke service wordt zeker gewaardeerd. Waar ik dat aan merk? Klanten komen vaker terug. En er is regelmatig wel iemand die bij het langslopen trots zijn voet omhoog steekt, om te laten zien dat hij onze sneakers draagt.” 

 

Curated for store een

Curated for store drie

Curated for store vier

Curated for store vijf

curated for store 3

Curated for store zes