TOP

JD Sports opent flagshipstore in Amsterdam [interview + foto’s] *

Op zaterdag 17 oktober opende JD Sports een Europese flagshipstore in Amsterdam. Jennifer Middeldorp, marketing executive Nederland en België: “We waren al een tijd opzoek naar de beste loactie en het beste pand en in hartje Amsterdam.”

JD bestaat al sinds 1981, maar is pas twee jaar in Nederland te vinden. De sportketen heeft een stategie om steeds verder uit te breiden in heel Europa. Op zaterdag 17 oktober opende JD Sports dan ook een flagshipstore in hartje Amsterdam: een immense zaak met plek voor een uiteenlopende collectie en technologische snufjes. Schoenvisie sprak Jennifer Middeldorp, marketing executive Nederland en België.

Is de flagshipstore in Amsterdam een volledig nieuw concept?

“Het is het eerste nieuwe concept in Nederland en het zal ook zichtbaar zijn in onze nieuwe stores. Door de nieuwe snufjes en uitstraling maakt het het een nieuw concept. Werknemers hebben bijvoorbeeld scanners waarmee zij schoenen kunnen scannen om te zien of er nog een paar van is. De werknemers hoeven ook niet naar achter aangezien er altijd iemand in het magazijn staat. Dit is normaal voor ons, maar in de nieuwe flagshipstore heeft het een net wat nieuwer jasje. Klant relatie is voor ons heel belangrijk, en dit proberen wij dan ook steeds te verbeteren.”

JD Sports flagshipstoreJD Sports flagshipstore2

Hoe zou je dat nieuwe jasje omschrijven?

“Wat meer high tech. In Amsterdam gebruiken we bijvoorbeeld een lopende band die van het magazijn naar de winkel gaat. Bij de andere winkels maken we hiervoor gebruik van een lift. We hebben ook interactieve spiegels waarbij je jezelf kunt zien als je aan het passen bent, maar je kunt het ook aanraken waardoor het verandert naar een kiosk. Dit geeft allemaal nieuwe mogelijkheden voor de klant.”

Over die lopende band, veel mensen vinden het geweldig, maar online is er soms ook kritiek op te vinden omdat het personeel niet meer nodig zou zijn. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

“Personeel is zeker wel nodig. Het ziet er misschien heel simpel uit, maar achter de schermen rent iedereen zich rot om zo snel mogelijk de schoenen te pakken. Het is niet zo dat we in het magazijn ook een robot hebben staan die schoenen pakt en op de lopende band zet. Als dat zo zou zijn, dan zou je bijna kunnen zeggen dat het personeel in het magazijn niet meer nodig is. Maar dat hebben we niet. Personeel is hartstikke hard nodig, zeker om uitstraling en sfeer mee te geven aan de klant.”

Waarom was een flagshipstore in Amsterdam nodig?

“JD Sports zit al een tijdje in Nederland en we hebben wel grote winkels in Den Haag en Rotterdam, maar nog niet zo groot en nog niet volgens het vernieuwde concept. We hadden nog niet het perfecte pand daarvoor gevonden en dit pand was zodanig groot dat we konden doen wat we nu hebben neergezet. We waren al een tijd opzoek naar de beste locatie en het beste pand en in hartje Amsterdam.”

JD Sports flagshipstore3JD Sports flagshipstore4
JD Sports flagshipstore5JD Sports flagshipstore6

Hoe wordt er op de flagshipstore gereageerd?

“Erg positief. In de eerste week hadden we allemaal activiteiten in de winkel dus dat maakte het voor de klant extra leuk omdat er altijd wel wat te doen was. Dit is de eerste week zonder activiteiten, dus het is nog even aanzien wat mensen er op deze manier van vinden. Maar de reacties die we vooral kregen was dat het vernieuwend is en dat we een ruim aanbod hebben.”

Komt het vernieuwde winkelconcept ook in andere filialen?

“Voor zover ik weet nog niet. De winkels die we tot nu toe ook in Nederland hebben geopend zijn nog maar twee jaar oud dus het is niet nodig om daar nu al verandering in te brengen. Het maakt Amsterdam ook specialer, omdat het de enige is die zo een lopende band heeft. We zijn van plan nog meer winkels te openen en andere uit te breiden, deze zullen ook het nieuwste concept aanhouden.”

JD Sports is pas kort in Nederland te vinden, maar jullie blijven maar uitbreiden ook al zijn er al veel sportwinkels in Nederland. Waarmee onderscheiden jullie je van de concurrentie?

“Door goede producten en veel exclusieve producten die je niet ergens anders kan krijgen, zowel op sneakers gebied als kleding. We hebben ook een aantal eigen merken zoals het urban merk Supply & Demand, maar ook veel andere merken die je niet in elke sneaker store ziet liggen als The North Face en EA7 . Daarnaast hebben we ook een onderscheidend concept. We willen niet gezien worden als een sneakerstore, wij zijn meer dan dat. We hebben veel exclusieve modellen, klantenbeleving en ook een kledingaanbod.”

JD Sports flagshipstore7JD Sports flagshipstore8

Nu is er wel een grote sneakerhype, hoe kijken jullie er tegenaan als die hype straks over is?

“Er is zeker een sneakerhype, maar er blijven altijd mensen die een liefde hebben voor sneakers. Onze doelgroep is jongens en meiden tussen de 14 en 25 jaar en die interesse bij deze doelgroep in sneakers blijft er altijd. Daardoor geloven we er ook in dat we kunnen blijven draaien zoals we nu doen. Zeker door onze close relatie met de beste merken zoals Nike en Adidas waardoor wij ons altijd kunnen onderscheiden van de rest met het aanbod van exclusieve modellen.”

Waar moet JD Sports uiteindelijk naartoe in Nederland?

JD bestaat al sinds 1981 maar in Nederland zijn we nog nieuw dus daar blijven we aan werken. Ik kan moeilijk een voorspelling geven van de komende vijf jaar. Het bedrijf gaat heel snel, toen we net in Nederland kwamen openden we in een paar maanden tijd veertien winkels. Het doel voor is nu om in 2016 nog meer winkels te openen, bestaande winkels te upsizen en nog meer te laten zien wie we zijn.”