TOP

Invito failliet, Superdry terug bij Portare, aantal winkels daalt

De laatste twee winkels van Invito zijn deze week failliet verklaard en de webshop is uit de lucht. Portare Benelux is na vijf jaar weer agent van het merk Superdry. En geen al te vrolijke cijfers: het aantal faillissementen in de detailhandel is flink gestegen, het aantal (kleding)winkels in Nederland is gedaald en Nederlanders bezuinigen in deze tijden op kleding. Dat alles lees je in het nieuwsoverzicht van 11 mei 2023.

Beeld: Superdry

Invito failliet

Invito Arnhem B.V. en Invito Nijmegen B.V. zijn deze week failliet verklaard. Dat blijkt uit gegevens van het Faillissementsdossier. Daarmee lijkt het doek gevallen voor de bekende schoenenretailer; niet alleen zijn de winkels in deze steden gesloten, ook de webshop is uit de lucht. Nog niet bekend is wat de oorzaak is en of er een doorstart komt. De Invito-winkels in Arnhem en Nijmegen zouden al een tijdje dicht zijn in verband met personeelstekorten, zo werd vermeld op posters in de etalage. Nu is het logo van de gevel verdwenen en zijn de winkels ontruimd.

De twee filialen waren de laatst overgebleven vestigingen van Invito in Nederland. Het filiaal in Den Haag werd eind 2019 failliet verklaard en de andere winkel in Breda ging later stilletjes dicht. In 2016 maakte Invito nog een nieuwe start onder de vleugels van Peter van den Hurk van modeketen Le Ballon na het faillissement van moederbedrijf Macintosh. Er werden toen vijf nieuwe winkels geopend waar naast schoenen ook kleding werd verkocht en de bedoeling was om op de lange termijn uit te groeien naar 25 winkels.

Superdry weer terug bij agentuur Portare Benelux

Portare Benelux is sinds 1 mei weer agent van het merk Superdry in de Benelux. Portare verkoopt de collectie vanuit de showrooms in Gilze en Brussel. Het vertrouwde salesteam van het merk blijft daar werkzaam. Het modeagentuur introduceerde Superdry in 2008 in Nederland en maakte het merk groot. In 2018 nam moederbedrijf Supergroup PLC de groothandelsactiviteiten in Nederland weer in eigen hand. Dat was onderdeel van de internationale strategie, Nederland was het laatste land waar het merk nog met een agent werkte.

Portare bleef destijds wel masterfranchiser van de Superdry-winkels in de Benelux. Momenteel zijn er negen winkels in Nederland en een in België. Per 1 mei zijn deze tien Superdry Stores overgedragen aan Supergroup PLC waar ze onderdeel worden van de tak Superdry own retail. “Met deze overname wordt een volgende stap gezet in onze relatie. We zijn bijzonder trots dat Superdry de winkels voortzet en wij als agent de groothandelsactiviteiten van dit unieke merk onder onze hoede gaan nemen”, zegt Marco van Drunen, eigenaar van Portare Benelux, in een persbericht.

Aantal faillissementen detailhandel stijgt snel

In de detailhandel zijn in de eerste vier maanden van 2023 flink meer bedrijven failliet gegaan dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Faillissementsdossier.nl. In totaal gingen in de periode januari tot en met april 2023 205 winkels en webwinkels failliet. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de eerste maanden vorig jaar. Toen gingen 106 detailhandelsbedrijven failliet. Ook het totale aantal faillissementen steeg in de periode januari tot en met april van 2023 flink, met 63 procent tot 1018.

Onduidelijk is wat de oorzaak is van de sterke stijging, maar het wegvallen van de coronasteun zou ermee te maken kunnen hebben. Ook de aanhoudende inflatie kan een verklaring zijn. Die hogere kosten kunnen retailers meestal niet volledig doorberekenen. Overigens is het aantal faillissementen in de detailhandel absoluut gezien nog steeds relatief laag. In de eerste vier maanden van 2019, voor de pandemie, werden nog 277 detaillisten failliet verklaard.

Aantal kledingwinkels daalt

Het aantal winkels in Nederland is in 2022 met 1.600 gedaald naar 82.100 fysieke winkelvestigingen op 1 januari 2023. Dit is de sterkste daling sinds het uitbreken van de coronapandemie. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. In 2021 nam het aantal winkels nog toe tot 83.800, maar dit lijkt een incidentele toename te zijn geweest. De nieuwste cijfers passen in de dalende trend die in 2010 is ingezet.

Fysieke winkels in schoenen en lederwaren verdwenen het vaakst ten opzichte van vorig jaar (-7,9%). Er zijn nu nog 2.037 schoenenwinkels. Kledingwinkels zijn de meest voorkomende fysieke winkels (13.300), maar het aantal daalde wel met 2,7 procent. Er zijn nu voor het eerst meer webwinkels (84.100) dan fysieke winkels (82.100) in Nederland. De toename van het aantal webshops was met 4,1 procent in 2022 wel kleiner dan tijdens de pandemie. De meeste webwinkels handelen in kleding en mode (19.300).

Nederlander bezuinigt op kleding

Hoewel we officieel niet in een recessie zitten, blijkt uit de Recessie Monitor van onderzoeksbureau Markteffect dat Nederlanders hun bestedingspatroon wel hebben aangepast en grote uitgaven hebben tegengehouden. Uit onderzoek blijkt dat ruim drie op de vijf Nederlanders (62%) de afgelopen maanden hun bestedingspatroon heeft aangepast om minder geld uit te geven. Op boodschappen (80%), kleding (59%), uitjes (54%) en vakanties (34%) is het vaakst bespaard.

Twee derde van de ondervraagden die het bestedingspatroon op het vlak van kleding hebben aangepast, doet dit door minder kleding te kopen (65%). Verder heeft 42% alleen kleding gekocht wanneer het echt nodig was en wachtte 34% met kopen tot een kledingstuk korting had. Een op de acht (13%) heeft vaker kleding gekocht bij een goedkopere winkel om geld te besparen. Dit zijn vaak jonge mensen tot 35 jaar (25%), terwijl dit bij 35 tot 55-jarigen juist weinig gebeurt (3%). Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in februari 2023 onder een representatieve steekproef Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.