Interview met Matthijs van der Meulen, co-CEO Sneakerness: over het 10- jarig jubileum, de veranderende markt en de plannen met sneakerness
Beeld: Sneakerness
Tekst: Gina Pesulima
Sneakerness viert z’n 10-jarig bestaan, congrats!
Hoe kijk je terug op de afgelopen 10 jaar?
“Dankjewel. Het is alleen wel zo dat Sneakerness al 17 jaar bestaat… Waarvan 13 jaar in Amsterdam. Voor ons is het jaar 10 dat we het mogen organiseren, volgens mij in het najaar 10 jaar. Maar als ik dan toch mag terugkijken, dan vind ik het heel tof om te zien welke groei we hebben doorgemaakt. Zowel qua bezoekersaantallen als inhoudelijk. Van een niche klein evenement voor sneakernerds naar een breed gedragen evenement rondom straatcultuur voor jong en oud in de Kromhouthal.”
De branche is in beweging (tijden veranderen),
wat valt je op in de mode en- sneakerindustrie?
“De branche is áltijd in beweging, we zien nu dat de complete hysterie van de afgelopen jaren rondom met name limited edition sneakers even is gaan liggen. Ik denk dat dat alleen maar gezond is. Men lijkt zich iets minder te laten leiden door de hype, maar gaat weer zelf op zoek naar wat tof en relevant is en welk merk / model het meest aanspreekt / onderscheidend is. Dat vind ik een mooi om te zien.”
‘De inspiratiebron voor de schoen zijn noord Italiaanse pizzeria’s,
dat gaat men straks ook terugzien in de activatie op het event zelf’
Wat zijn de ambities van Sneakerness op het gebied van duurzaamheid?
“Op productievlak proberen we zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Welke materialen gebruiken we, kunnen we wat we maken hergebruiken en voor zoveel mogelijk edities inzetten etc. Een goed voorbeeld is onze samenwerking met Museumgoed. Voorheen timmerden we er lustig op los om mooie houten expo wanden te maken, houten panelen waarop artiesten live konden schilderen – noem het maar op. Dat hout belandde na afloop – helaas – nog weleens in de afvalbak, doodzonde. Museumgoed biedt ons de mogelijkheid om tentoonstellingsmateriaal te huren dat bij musea vandaan komt, een ideale oplossing.
Als we naar de sneakers die bij ons verkocht worden kijken, is het een beetje een dubbel verhaal. Aan de ene kant worden veel van de aangeboden paren niet duurzaam geproduceerd en heeft de gemiddelde sneakerfanaat tientallen paren. Aan de andere kant zijn er weinig mensen te vinden die zo zuinig met hun schoenen omgaan als zij. Er is heel veel tweedehands koop en verkoop, bijna iedereen verzorgd zijn of haar sneakers met heel veel liefde en men gaat soms heel ver in het laten herstellen en restaureren van geliefde paren.
Waar kijk je deze editie naar uit? En waarom? Wat mag men niet missen?
“De samenwerking met STRAAT. Het is gelukt om twee mooie exposities neer te zetten, een aantal zeer getalenteerde kunstenaars zijn het hele weekend aanwezig om live kunst te maken en te verkopen en er zijn diverse gratis workshops te volgen en talks om bij te wonen met gerenommeerde sprekers, zoals: Eben Badu van The New Originals. En niet te vergeten, de release van onze limited edition schoen in samenwerking met het Italiaanse merk FILA. De inspiratiebron voor de schoen zijn noord Italiaanse pizzeria’s, dat gaat men straks ook terugzien in de activatie op het event zelf. Verwacht: een FILA x Sneakerness pop up restaurant, waar je een tafeltje kunt reserveren, een goeie pizza kunt eten en de sneakers kunt kopen. Klinkt goed?’
Last but not least, Wat zijn je verdere dromen en doelen met Sneakerness?
“Wat ik zelf heel tof vind is dat we een platform functie hebben voor jonge talentvolle mensen. Denk aan: fotografen, fashion designers, kunstenaars etc. We hebben er ondertussen een groot aantal echt een zetje kunnen geven aan het begin van hun carrière. Door ze te koppelen aan de merken waar wij graag mee werken ontstaan vaak hele mooie dingen en langdurige samenwerkingen. Ik zou graag nog meer jonge mensen betrekken bij de organisatie en ze kansen bieden om zich verder te kunnen ontwikkelen. Daarnaast breiden we internationaal gezien steeds verder uit. In grote steden zoals Amsterdam, Zurich en Milaan zijn we ondertussen niet meer weg te denken, maar afgelopen jaar voegden we – met succes – Budapest toe aan de kalender. En dit jaar zijn we voor het eerst in Athene. Voor volgend jaar staan Santiago in Chili en een of twee steden in de VS op de planning. We zijn nog lang niet uitgespeeld!’’
Over Sneakerness
Sneakerness viert al jaren de straatcultuur met hun events door heel Europa. Niet alleen sneakerheads struinen hier de stands af, ook liefhebbers van mode, kunst, cultuur en sport zijn hier te vinden. Een aantal hoogtepunten uit het programma:
- Dit jaar brengt Sneakerness voor het eerst in Nederland een eigen sneaker op de markt. De schoen is ontworpen in samenwerking met FILA en geïnspireerd op pizzeria’s. De sneaker komt uit in een oplage van 100 en is exclusief verkrijgbaar op het event.
- In samenwerking met STRAAT, het museum voor straatkunst en graffiti, zijn er expo’s, workshops en live painting.
- Er zijn panels in samenwerking met Wink waarin onder andere ontwerper Tom de Regt en Ebden Badu (The New Originals) aan het woord komen.
- Er is de mogelijkheid tot een Meet & Greet met lifestyle icoon Gramps, ’s werelds oudste sneakerfan.
- Kennen we fingerboarding nog? Er zijn speciale fingerboarding showcases en een heuse competitie, door Noflow.
- Er is veel aandacht voor opkomende modemerken dit jaar, zoals: Stichting Stories, Saint Muze en [Lu-As].
- Zijn je sneakers ‘echt’? Kom erachter bij de authenticatie check van eBay.
Goed om te weten:
Heb je aankomend weekend al plannen (en kan je dus niet gaan)? No worries. Sneakerness vindt hierna plaats in Manchester (8 – 9 juni), Londen (28 – 19 september), Milaan (5 – 6 oktober), Athene (11 – 13 oktober), Rotterdam (26 – 27 oktober) en Boedapest (2 – 3 november).