TOP

ING: vijf winkelgebieden van de toekomst

In het rapport ‘Winkelgebied 2025’ voorspelt ING de toekomst van winkelgebieden. Waar liggen de kansen en hoe overleef je het tot die tijd?

De afgelopen jaren hebben geleid tot nieuwe spelregels in de retail. Dat blijkt uit het rapport ‘Winkelgebied 2025’ van ING. De economie is vertraagd, de consument is terughoudend en kritisch, internet is een belangrijk onderdeel van retail en er is leegstand. Ook vergrijst de bevolking, groeit de welvaart steeds minder hard en gaan we richting een 24/7-economie. Wat zijn de winkelgebieden van de toekomst? En hoe zorg je dat je daar bij zit?

Meer online

Een onderzoek van ING onder een kleine 100 studenten, voornamelijk in de leeftijd van 18-25, laat zien dat twee derde van hen verwacht in de toekomst (nog) meer online te kopen. Toch is de rol van de fysieke winkel volgens deze studenten niet uitgespeeld. Ruim 90% vindt dat fysieke winkels meer ‘beleving’ bieden dan webshops. De consument van de toekomst wenst dus vooral crosschannel te kunnen shoppen. Recent onderzoek van GfK bevestigt dit.

Economische groei structureel lager

Consumenten gaven de afgelopen vijf jaar telkens minder uit in winkel. De komende jaren wordt evenmin een sterke groei van de consumentenbestedingen, en daarmee de winkelverkopen, verwacht. Dit door de nasleep van de recessie van 2008-2009 en de Europese schuldencrisis. Daarnaast vergrijst de bevolking.

Winkelgebieden in 2025

Retailers die het beste weten in te spelen op de veranderende markt, zullen richting 2025 het nieuwe beeld van retail bepalen. ING voorspelt hoe in het rapport hoe de winkelgebieden van 2025 eruit zullen zien.

1. Back to basics

Het winkelgebied ‘Back tot basics’ zal functioneel klein en overzichtelijk zijn. Je vindt er een mix van food, persoonlijke verzorging en diensten. De back to basics zijn makkelijk te bereiken en is is goedkope parkeergelegenheid. Aanwezig in het centrum van kleine, middelgrote en grote steden.

2. Crossroads

Crossroads zijn vervoersknooppunten met horeca, diensten en een selectie non-food. Veel passanten die heel kort of juist langer blijven.

3. Big-spender

Dit zijn grote stadscentra met veel passanten en een mix van food en non-food, zoals grote ketens, exclusieve retailers en local heroes. Ook cultuur en entertainment hebben een functie. Consumenten hebben hier een langere verblijfstijd.

4. Alternative

De alternatieve winkelgebieden zijn (middel)groot en bevinden zich in centra of perifere winkelgebieden. Een alternative winkelgebied mixt tijdelijke en permanente winkels met een lage of flexibele huur. Een echte ‘retail proeftuin’.

5. Space experience

Een beperkt aantal (perifere) winkelgebieden zullen veelal huis- en tuin-gerelateerde winkels en ‘experience centra fabrikanten’ bezitten. Echt een dagje uit en makkelijk aan te rijden.

Survival of the fittest

Hoe zorg je dat je als retailers in 2025 deel uitmaakt van één van de vijf succesvolle winkelgebieden?

  • Flexibiliseer: stel jezelf in staat snel te kunnen veranderen. Te denken valt aan een kortere looptijd van je huurcontract.
  • Locatie: focus op kansrijke gebieden. Het aantal vestigingen, de volume en de omzetwaarde van winkels neemt af. De leegstand is groot.
  • Kanaalkeuze: omnichannel? Koppel je kanalen! Lukt dat niet? Blijf dan vooral singlechannel.
  • Innovatie: gebruik voor de klant relevante technologie. Heeft virtueel passen en 3D-printen de toekomst?
  • Samenwerken: werk zowel verticaal als horizontaal samen.

Ook deze vier winkeltypes hebben toekomst.