TOP

Hugo Boss ziet winst dalen in 2009

Hugo Boss behaalde over 2009 tegenvallende resultaten. De brutowinst, EBITDA, daalde met daalde met 6 procent naar 270 miljoen euro. Netto hield het Duitse modebedrijf 104 miljoen euro over.

De oorzaak van gedaalde nettowinst zijn de kosten die de herstructurering van bedrijf in 2009 met zich meebracht. Maar ook zorgde de economische recessie voor een flinke tegenwind. Zo daalde verkoop met 7 procent naar 1,562 miljoen euro. Wel verdubbelde de cash flow van operatieve activiteiten van 165 naar 350 miljoen in euro in 2009. Daarnaast reduceerde door kostenbesparingen de netto schulden met 35 procent naar 379 miljoen euro (2008: 583 miljoen).

2010
Claus-Dietrich Lahrs, ceo van Hugo Boss AG, is over 2010 voorzichtig optimistisch. In het vierde kwartaal van 2009 realiseerde het bedrijf positievere cijfers. De verkoop steeg met 1 miljoen euro naar 324 miljoen. “2009 was voor de gehele modebranche een moeilijk jaar. Door vroeg in het jaar al te bezuinigen, konden we snel op de crisis inspelen. Hierdoor kunnen we onze verkoop en winstmarge hooghouden. We zijn voorzichtig optimist over het komende jaar, vooral omdat we in het afgelopen jaar onze concurrentiepositie konden verbeteren. 2010 zal niet alleen voor ons een uitdagend jaar worden met een gematigde groei.”