TOP

Hoe schadelijk is een slechte review?

Steeds meer consumenten laten na een winkelbezoek een online review achter. Hoeveel invloed hebben die beoordelingen?

Vroeger had je de reputatie van je bedrijf in eigen hand. Je maakte zelf de foto’s van je bedrijf en schreef teksten voor je advertenties, en dat was dat. Tegenwoordig bepalen anderen – grotendeels – je reputatie. Welkom in de wereld van online reviews!

Websites als Wugly.nl krijgen steeds meer bekendheid. Meer dan honderdduizend consumenten laten er jaarlijks hun review achter over de winkel waar zij zijn geweest. Die kan goed zijn, maar ook slecht. Maar hoeveel waarde hechten andere consumenten nu aan reviews? En hoe schadelijk is een slechte review?

Checken voor aankoop

Uit een onderzoek van OpenCompanies blijkt dat 92 procent van de ondervraagde consumenten online reviews checkt voor een aankoop. Circa 46 procent raadpleegt één à twee keer per maand een reviewsite. Ruim een derde van de consumenten doet dit wekelijks. Hoe groot is het vertrouwen van de consument in reviews? Circa 42 procent van de ondervraagden is het ‘helemaal eens’ met online reviews. Slechts één of de vijf consument is het totaal niet eens met de mening van anderen. Gelukkig schrijft slechts 2 procent van de consumenten veelal slechte reviews. Dat betekent echter niet dat je als winkelier niet je best hoeft te doen om de consument het naar de zin te maken.  We leven tegenwoordig in een ‘reputatie-samenleving’, waar bedrijven door reviews worden gedwongen een eerlijk merk te zijn. Doen wat je belooft dus!

Vertrouwen

Het grootste gedeelte van online reviews zijn positief, dus hebben alleen maar eenzelfde effect. Bovendien komen reviews geloofwaardiger op andermans site dan reviews die op je eigen site staan. Wees dus niet bang voor reviewsites, maar gebruik deze in je voordeel. Hoe zorg je voor goede reviews? Mensen laten meer reviews achter als je als bedrijf om een review vraagt. Attendeer consumenten na een aankoop bijvoorbeeld op jouw favoriete reviewsite. Ook een korting op een product aanbieden na een review is een idee. Wees dan wel zo sympathiek om ook negatieve consumenten na hun review de korting te geven. Reden te meer om deze klant weer blij te maken toch?

Bekijk hieronder de infographic van OpenCompanies

infographic online reviews OpenCompanies

Bron: Deze Infographic is gemaakt door OpenCompanies

Deze vrouwenmodewinkels werden afgelopen maand het best beoordeeld op Wugly.nl