TOP

Hoe legerkleding de mode inspireert

Het is opvallend hoeveel legerkleding doordringt tot de catwalk en in sommige subculturen. Opvallend genoeg zijn het juist mensen met een pacifistische instelling die in legergroene jassen, broeken of hemdjes lopen die rechtstreeks van de legerdump kunnen komen. We sommen een aantal van die kledingstukken op en lichten ze uit.

Trenchcoat

Gek is dat: zo zit je je ‘normale’ dingetjes te doen op internet: mail beantwoorden, social media bijhouden, energieprijzen vergelijken, kleding online kopen – je raakt zo snel afgeleid. En ineens ben je aan het zoeken naar de oorsprong van zoiets als de trenchcoat, een jas die je niet met met het leger zou associëren. Maar de naam zegt genoeg: trenchcoat is Engels voor loopgraaf-jas. In de Eerste Wereldoorlog ontwierp men voor het Britse leger een jas die de soldaten kon beschermen tegen het modder en vocht in de loopgraaf. De jas bleek alleen erg prijzig en werd dus vooral een statussymbool onder officieren.

Dr. Martens (of legerkistjes)

In subculturen, een begrip uit de tweede helft van de vorige eeuw, zag je de nu ook op de catwalk hippe Dr. Martens voor het eerst opduiken. Deze werden ooit speciaal ontworpen voor het leger door de Duitse legerarts Dr. Märtens, maar golden later als populair schoeisel voor mensen die doorgaans niet heel veel hadden met discipline en uniformen: punkers, skinheads en liefhebbers van grunge. De punkers droegen de Dr. Martens in combinatie met strakke jeans, terwijl in de jaren ’90 bands als Pearl Jam en Soundgarden ermee over de festivalpodia paradeerden, liefst in combinatie met flanellen overhemden. Legerkistjes golden in die jaren dan ook als ‘alternatief’ schoeisel.

Bomberjack

In de jaren ’50 werd het bomberjack ontworpen voor piloten en mariniers van het Amerikaanse leger. De voering was dik en de binnenkant had een opvallende oranje kleur, zodat drenkelingen hem binnenstebuiten konden dragen en zo eerder opvielen. Later werd het korte, brede jasje populair bij anderen, zoals de gabbers in de jaren ’90. Kon je in die tijd bomberjacks nog kopen voor 50 gulden (zeg maar 20 euro), toen fabrikant Oilily dezelfde jas gingen verkopen, betaalden meisjes uit welgestelde kringen er het driedubbele voor. Wel was de jas dan voorzien van een merkplaatje.

Van camouflagebroek tot dog tag

Wellicht was het de populaire Vietnam-serie Tour Of Duty die bijdroeg aan de veelvuldig terugkerende legerkleding in het straatbeeld. Camouflagebroeken, dunne jasjes met de naam van de soldaat en de vlag van zijn land er nog op, legergroene onderhemden in combinatie met een dog tag, sommige jongeren leken regelrecht uit de tv-serie gelopen te zijn. En anno 2020 is dat nog steeds zo: kijk maar om je heen. Vreemd of niet: het leger inspireert de mode nog altijd.

Foto: Pexels | De inhoud van dit bericht valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.