TOP

Hoe gaat het met Set? ‘De Nederlandse vrouw durft meer te experimenteren’


Het Duitse vrouwenmodemerk Set zit tien jaar na de start nog vol ambities. Beginnen met eigen winkels, een nieuw leverschema en groeien in Nederland. “Ik hou van de Nederlandse markt”, zegt oprichter Maya Junger.

Maya Junger, oprichter en creatief directeur van Set, begon haar loopbaan als jurist en werkte bij een groot advocatenkantoor in Londen. Toen ze om persoonlijke redenen terug naar München verhuisde, ging ze in het modebedrijf werken dat haar grootouders na de Tweede Wereldoorlog oorlog oprichtten en nu wordt geleid door haar broer: de Oui Group. Daar werkte ze tien jaar als creatief directeur van Oui. “Ik ontdekte een explosie van creativiteit waarvan ik niet wist dat ik die in me had. Ik had net mijn vierde kind gehad en voelde dat de tijd rijp was om mijn eigen weg te volgen. Ik wilde iets authentieks doen en iets neerzetten wat ik zelf was. Toen heb ik Set opgericht.”

Wat is ‘jij’?

“Een vrouw met veel verschillende kanten: moeder en carrièrevrouw, vrouwelijk en flirterig of juist stoer. Een vrouw moet veel rollen vervullen en ik wil vrouwen voor al deze verschillende situaties kleden. Maar ze wil ook lol hebben met mode en dingen uitproberen. Vandaag draagt ze een jeans met een blazer en morgen een flirty rok met een leren overhemd. Het gaat bij Set altijd om de mix. Vrouwelijk en urban, met een stoer randje. Dat ben ik.”

SET_Fashionology-No20_SS19_070-0308_FC_A5plus_Adobe_RGB-1998_JPG_PS12 SET_Fashionology-No20_SS19_050-0005_FC_A5plus_Adobe_RGB-1998_JPG_PS12 

Is er een typisch Set-item?

“Leer. We brengen het zachtste leer in de markt. Leer geeft power en laat je cool en sterk voelen. We hebben altijd leer in de collectie: shirts, rokken, jurken, broeken, jasjes. Sinds kort brengen we ook vegan leer, dat voelt als echt leer. We zijn heel bewust met duurzaamheid bezig en denken aan de volgende generatie. We werken ook met organic cotton, fake fur en andere duurzame materialen. We zullen niet stoppen met echt leer, maar we willen de consument de keuze bieden tussen verschillende opties. We vinden het belangrijk om te weten hoe het leer gemaakt wordt en dat het goed zit. We werken voor de leerproductie al jaren samen met familiebedrijven waarvan we precies weten hoe ze werken.”

Is er nog meer collectienieuws?

“We denken niet meer in seizoenen. Daar geloof ik niet meer in, de markt is teveel veranderd. De consument koopt geen winterjas in juni meer. Ze wil iets en wel nu. Dus artikelen moeten op de juiste tijd op de juiste plek zijn. Daarom veranderen we onze leverperioden. Voorheen hadden we vier inkoop- en levermomenten voor vier collecties: voorjaar, zomer, najaar en winter. Vanaf deze zomer leveren we maandelijks een capsulecollectie. Inkopers kopen die zes keer per jaar in, voor twee leveringen tegelijk. De leveringen zullen altijd samen één groot verhaal vormen en zijn onderling te combineren. Om elke capsule bouwen we een verhaal, met bijbehorende merchandise en beeld voor social media.”

SET_Fashionology-No20_SS19_250-0142_FC_A5plus_Adobe_RGB-1998_JPG_PS12 SET_Fashionology-No20_SS19_170-0087_FC_A5plus_Adobe_RGB-1998_JPG_PS12

Hoe gaat het op de Nederlandse markt?

“Na Duitsland is Nederland de belangrijkste markt voor ons. We hebben hier nu honderd verkooppunten. Set wordt hier vrij hoog gepositioneerd. Ik ben erg blij met in welke winkels we liggen en naast welke merken. En we hebben een goede samenwerking met Jos Bles, waar we al van begin af aan mee werken. Het voelt als familie. Ik wil graag groeien in Nederland, want er is nog veel potentieel. Ik hou van de Nederlandse markt. De Nederlandse vrouw durft meer te experimenteren en heeft meer lol met kleding dan de Duitse. Dat vind ik leuk. De eyecatchers verkopen we heel goed in Nederland.”

Onlangs openden jullie de eerste winkel in Duitsland. Wat is de strategie?

“In maart openden we onze eerste winkel in Berlijn. Het is een conceptstore met alles wat ik leuk vind: naast onze collectie ook vintage meubels, sieraden, boeken, beautyproducten en interieurartikelen. We willen de consument niet alleen mijn kleren te laten zien, maar mijn hele wereld. We willen zeker meer winkels openen. Elke winkel zal iets anders zijn, afgestemd op de locatie. Amsterdam staat hoog op het verlanglijstje voor een winkel.”