TOP

Hoe gaat het met Friseau? [interview]

Friso Bootsma van Friseau maakte in 2014 naam met een opvallende collectie loafers. Met de lancering van een luxe sneakerlijn slaat hij een heel nieuwe weg in.

Hoe gaat het met Friseau?

“We groeien, op een organische manier. Ik heb het merk in 2009 opgericht, maar heb er tot 2014 een baan naast gehad. Ik heb geen opleiding in schoenontwerpen gehad en miste in de eerste jaren de kennis die je nodig hebt om een dergelijk bedrijf op de juiste manier uit te bouwen. Die kennis deed ik op als marketing manager bij Swarovski Benelux. Wat ik daar leerde, kon ik een-op-een vertalen naar de modebranche. Nadat ik mijn baan had opgezegd, heb ik mezelf drie jaar gegeven om Friseau naar een hoger niveau te tillen. De basis staat en volgens mij hebben we nu het punt bereikt dat we het label breder op de markt kunnen zetten.”

“Wat mij in de mannenmode opvalt, is dat het contrast tussen formeel en casual vervaagt. De bedrijfscultuur wordt informeler, de groep die dagelijks in een maatpak naar werk gaat wordt kleiner. Wat blijft is de behoefte om er representatief uit te zien. Ik wil die groep bedienen met de juiste schoen; een luxe sneakerlijn die uitstekend te combineren is met een colbert en nette chino.”

Hoe ziet die collectie er precies uit?

“Voor zomer 2016 bestaat deze uit drie sneakerstijlen; de Basket (hoog en laag) en de Chukka sneaker. Voor de Basket heb ik me laten inspireren door een antiek paar basketbalschoenen uit 1910, de Chukka is een moderne versie van de klassieke dessert boot. De collectie wordt in Italië gemaakt, vanuit de traditie van het schoenmakersvak. Dat zie je ook terug in het materiaal, kalfsleer van 2 mm dik.”

Friseau Basket

Een heel verschil met twee jaar geleden, toch?

“De eerste collectie die groots geproduceerd werd (zomer 2014, red.) bestond uit loafers. Ik heb moeite gehad om daar een passend vervolg aan te geven. Het thema sprak een heel specifieke doelgroep aan, terwijl ik het bereik juist wilde vergroten. In 2014 was de loafer een mode-item, maar trends gaan ook weer voorbij. Bepaalde klanten van het eerste uur hebben vier of vijf paar loafers, die moesten wennen aan de nieuwe richting. Maar ze waren bereid om met me mee te gaan; later kreeg ik mails waarin ze aangaven hartstikke blij te zijn met de geklede sneakers.”

Ga je deze lijn voortzetten?

“Mijn doel is om een complete schoenengarderobe voor mijn doelgroep te creëren. Voor iedere gelegenheid een model – waarbij ik aanneem dat mijn klant geen nette, zwarte herenschoenen meer nodig heeft voor onder een pak. Die garderobe moet uit vier tot vijf iconische modellen bestaan, die ieder seizoen in nieuwe kleuren en materialen worden uitgebracht. Denk aan een klassieker als de Converse All-Star, die je elk seizoen opnieuw wilt kopen omdat de schoen steeds wordt vernieuwd en opgefrist.”

Wat heb je tijdens het proces geleerd?

“De zomercollectie 2014 had ik in een veel te grote oplage produceren. Ik noem liever geen getallen, maar het was niet in verhouding tot wat je als eenmanszaak en startend label in één seizoen kan verkopen. Zodoende heb ik nu nog restvoorraad. Om mijn voorraden beperkt te houden, wil ik van de seizoenen af stappen. Ik maak geen hoogzomer of –winterschoenen, dus eigenlijk hebben ze al geen betrekking meer tot mijn merk. Retailers kunnen het hele jaar door bij ons schrijven, ook kleine orders, die ik op korte termijn kan leveren. Het is de bedoeling om ook het hele jaar door met nieuwe modellen te komen.”Friseau Basket Low White

Je hebt inmiddels ook een agent voor de Benelux, hoe bevalt dat?

“Erg goed, want verkoop is niet mijn sterkste punt. Robert Feitz is dit seizoen (herfst-winter 2016, red.) begonnen. De eerste orders voor België zijn net geschreven, we liggen daar nu in drie winkels. We zetten in op distributie via mannenmodewinkels, omdat ik denk dat mannen vaker op zoek gaan naar een totaalconcept.”

Welke ontwikkelingen zie jij in het retail landschap?

“Online platforms als Menlook.com en Twol24.com hebben me benaderd om samen te werken. Concreet houdt dat in dat zij me een podium geven om mijn producten te laten zien, ik zelf verantwoordelijk ben voor het afhandelen van de bestellingen en commissie afdraag per verkocht paar. Mijn website krijgt zo’n zesduizend bezoekers per maand; bij Menlook.com zijn dat er 2,7 miljoen.”

“Met een andere, fysieke winkel ben ik bezig met een nieuwe vorm van consignatie, waarbij ik niet alleen winkelmeters huur, maar mijn producten ook worden afgerekend met een apart betalingssysteem. Het geld wordt direct op mijn rekening bijgeschreven. Het probleem met de huidige vorm is dat je als merk veel risico loopt omdat je pas aan het eind van de rit een factuur kan schrijven. Ik denk dat dit soort samenwerkingen erg belangrijk gaat worden.”

Friseau Chukka sneaker