TOP

Hoe gaat het met Feetje, Jubel en Sturdy?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Ditmaal de Nederlandse firma Van den Broek van de merken Feetje, Jubel en Sturdy.

Land van herkomst: Nederland, opgericht in 1922
Vertegenwoordiging: 8 rayonmanagers in Nederland, 10 agenten in het buitenland.
Sinds wanneer op de markt: Feetje bestaat 30 jaar. Sturdy en Jubel zijn als apart jongens- en meisjesmerk nu sinds 4 jaar op de markt. Daarvoor is Sturdy een merk geweest met een jongenslijn en een meisjeslijn.
Doelgroep: Feetje jongens en meisjes in maat 44 t/m 86. Jubel meisjes in maat 92 t/m 140. Sturdy jongens in maat 92 t/m 140.
Prijzen: gemiddelde winkelverkoopprijs Feetje €12,95; Jubel en Sturdy €24,50

Hoe is het deze orderperiode met Feetje, Jubel en Sturdy gegaan?
“We hebben de orderperiode ook dit seizoen weer positief afgesloten. Voor alle drie de merken individueel hebben we een groei in het aantal stuks en dus omzet mogen verwezenlijken. Ook met het oog op de ontwikkelingen in het kindermodesegment zijn we hier zeer tevreden mee.”

Hoeveel verkooppunten hebben jullie momenteel?
“Ieder seizoen komen er nieuwe klanten bij. Voor Feetje is het aantal verkooppunten zeer stabiel in Nederland. In totaal hebben we ongeveer 450 verkooppunten in Nederland en 800 verkooppunten in het buitenland. Bij Jubel en Sturdy zien we elk seizoen een groei van ongeveer 30 klanten. Op dit moment hebben we 200 Jubel en 150 Sturdy verkooppunten in Nederland. In het buitenland is de verhouding 250 Jubel om 200 Sturdy. Ons streven is om met Jubel en Sturdy in totaal 250 tot maximaal 300 verkooppunten te gaan bedienen in Nederland. Bovendien kan de export nog onbeperkt groeien.”

Wat is de kracht van Feetje, Jubel en Sturdy?
“Volgens ons is dat de variëteit in de collecties. Door ons brede aanbod is er voor ieder wat wils. Binnen de collecties zijn onze tricotkwaliteiten het belangrijkst, met name voor Jubel. Naast de collectie is het ons verkoopteam dat het verschil maakt. We merken met maar liefst 8 rayonmanagers, hetgeen zeldzaam is in deze markt. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten meerdere malen per jaar bezocht worden en niet alleen in het verkoopseizoen. De betrokkenheid en service richting de klant staat bij ons hoog in het vaandel.”

Wat merken jullie van de recessie bij winkeliers?
“In deze tijd is het heel belangrijk dat je meedenkt met de klant. Onze rayonmanagers spelen waar nodig ook een adviserende rol. In plaats van alleen verkopen, denken wij mee met onze klant en proberen wij te helpen tijdens het inkoopproces en daarna.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“In oktober en november zullen we onze EK voetbalcollecties introduceren. Voorheen hadden we voor Feetje al leuke artikelen in dit thema, maar voor dit seizoen zijn er ook oranje outfits van Jubel en Sturdy verkrijgbaar. Intussen zijn ook de ontwerpen voor de wintercollecties voor 2012 zo goed als klaar. We zijn weer erg enthousiast over het resultaat en wij hopen onze klanten straks ook natuurlijk.”

Op welke beurzen staan jullie?
“De afgelopen twee seizoenen hebben wij op geen van de Nederlandse beurzen gestaan. Wel in Duitsland, waar we fanatiek aanwezig zijn. De effectiviteit van deze beurzen is erg groot, aangezien het schrijfbeurzen zijn waar klanten direct hun order plaatsen. Via onze eigen showrooms in Rotterdam, Zwolle, Eindhoven en onze eigen hotelbeurzen bereiken onze klanten in Nederland.”