TOP

Hoe een kleine ondernemer met duurzaamheid omgaat [interview]


In Textilia #7 krijgen we een kijkje in de kassa bij Kraan Mode in Aalsmeer. Naast passie voor het verkoopvak, zijn de ondernemers die de winkel runnen ook bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen: “Je kunt ook verschil maken als kleine ondernemer.”

Beeld: Verbeek Fotografie

Wat is bij jullie belangrijk in de winkel?

Peter Kraan van Kraan Mode: “Het belangrijkste is dat zowel je klanten als je medewerkers zich op hun gemak voelen. Als er spanning is op de werkvloer, merken klanten dat ook. Iedereen moet zich thuis voelen in je winkel.”

Hoe bereik je dat?

“Menselijk contact is heel belangrijk, je moet met elkaar blijven communiceren. Daarnaast oprechte interesse tonen in je klanten en medewerkers. De klant doet moeite om naar onze winkel te komen, dan is het onze taak om de klant blij te maken. Dat kan met een hele berg kleding, maar ook met één stuk of wanneer er iets moet worden nabesteld. Wij gaan graag heel ver voor de klant. Service tot het einde.”

Wat is de volgende stap?

“Duurzaamheid staat bij ons steeds hoger op de agenda. We zijn zelf een project gestart samen met onze klanten en zijn bezig om dit jaar nog het gehele dak te laten bedekken met zonnepanelen. We bespreken duurzaamheid met onze leveranciers en zien dat een aantal leveranciers duurzaamheid steeds belangrijker vindt en mooie stappen zet. We hebben daarnaast ook enkele sustainable merken toegevoegd aan ons bestand.”

Wat voor project zijn jullie gestart met jullie klanten?

“Na veel vreselijke berichten uit verschillende productielanden over de slechte arbeidsomstandigheden daar, besloten we dat we ook iets moesten doen. Net als veel andere kledingwinkels hebben wij ook een spaarsysteem. Vijf procent van het gehele aankoopbedrag gaat op een spaarkaart. Dat hebben we nu verlaagd naar vier procent en die overige procent gaat naar een project met microkredieten: Stichting Wakibi. We steunen mensen, vooral in landen waar veel kledingproductie is, om voor zichzelf te beginnen en hun eigen business te starten. Op die manier zijn ze niet afhankelijk van de grote kledingbedrijven. Ze kunnen hun kinderen naar school sturen en mensen uit hun omgeving profiteren ook mee. Het is heel kleinschalig maar het is wel iets. Iedere maand steunen we zo enkele projecten.”

Hoe reageren klanten er op?

“Die vinden het alleen maar heel leuk. Er zit natuurlijk ook een heel mooi verhaal achter.”

En hoe zit het met die zonnepanelen?

“We hopen het dit jaar nog rond te krijgen om het hele pand vol te leggen met panelen. Op die manier kun je 60 procent energie besparen. Het is even een flinke investering maar vervolgens kun je er duizenden euro’s per jaar mee besparen. We hebben ons als doel gesteld onze footprint te verkleinen, dit is niet alleen noodzakelijk maar ook leuk om mee bezig te zijn.”

Wat is er lastig aan maatschappelijk verantwoord ondernemen?

“Op sommige vlakken kunnen mensen echt doorslaan. Zo hoorde ik laatst dat in Amsterdam iedereen binnen een paar jaar compleet elektrisch moet rijden. Gaan we daar niet een beetje ver in? Het is een wereldwijd probleem en we moeten het met z’n allen oplossen. We kunnen hier wel gaan muggenziften dat alle diesels de weg af moeten, maar diezelfde auto’s worden vervolgens naar Rusland verscheept en stoten daar nog net zo veel slechte gassen uit als hier. Het is lastig, maar het is ook niet goed ‘zoals het nu is’. Je kunt echt wel een verschil maken als kleine ondernemer. Maar Rome was ook niet in één dag gebouwd.”