TOP

H&M: 2% minder omzet in Nederland in 2009

H&M heeft 2009 afgeloten met een omzetplus van 4%. In Nederland daalde de omzet echter met 2%, ondanks zeven nieuwe winkels. Dit komt vooral door schommelingen in de wisselkoersen, want omgerekend in Zweedse kronen steeg de omzet in Nederland met 9%.

De verkopen van de Zweedse moderetailer H&M stegen in het boekjaar 2008/2009 (december 2008 tot en met november 2009) met 15% naar SEK 101 miljard (omgerekend ruim €9 miljard). Omgerekend in lokale valuta was de omzetplus echter slechts 4%. De nettowinst kwam uit op SEK 16,4 miljard (omgerekend €1,5 miljard), een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar.

De omzetstijging is vooral te danken aan nieuwe winkels, want wanneer deze niet worden meegerekend daalde de omzet met 5%. Het winkelbestand groeide met 14% naar 1988 winkels, inclusief de filialen van COS, Weekday en Monki. Voor dit jaar heeft H&M 240 winkelopeningen gepland. De groei zit vooral in de Verenigde Staten, China, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Italië.

In Nederland groeide de omzet met 9% naar SEK 7,4 miljard. Omgerekend in euro’s daalde de omzet echter met 2% naar €670 miljoen. In Nederland openden 7 nieuwe filialen, waarmee het totaal op 103 uitkomt. Nederland is qua omzet de zesde belangrijkste markt voor H&M, na Duitsland, Frankrijk, Zweden, Groot-Brittannië en Amerika.