TOP

Hema zegt contracten franchisenemers op, omzet WE loopt verder terug en McGregor wint van Adidas

Hema wil af van winkeleigenaren die ook bestuurslid zijn bij de franchisenemersvereniging Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB Hema). Verder: de omzet van WE loopt verder terug, maar het bedrijf blijft winstgevend en McGregor wint kort geding tegen Adidas. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 10 augustus.

Omzet WE loopt verder terug

Modeketen WE international zag zijn omzet vorig jaar verder teruglopen naar 275,8 miljoen euro. Dat is een daling van 2,8 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar, dat WE met 283 miljoen euro afsloot. Dat blijkt uit jaarcijfers van het modebedrijf.

WE international blijft ondanks de teruglopende omzetten winstgevend. Onder WE international vallen ook Van Gils en vastgoedactiviteiten. Onder andere door het verkopen van het nodige vastgoed, blijft het bedrijf in de zwarte cijfers.

In Nederland deed WE fashion het niet slecht, de omzet liep vorig jaar iets op naar 166 miljoen. In andere Europese landen liep de omzet terug; de omzet daalde van 84,2 naar 77 miljoen euro. Buiten de Europese Unie is het bedrijf nog goed voor 32,8 miljoen euro.

 

McGregor wint kort geding tegen Adidas

De kleding onder naam van de bekende vechtsporter die uitgebracht werd door Adidas-dochter Reebok moet uit de handel gehaald worden, dat meldt Quote. De kleding werd uitgebracht onder de achternaam van de Ierse vechtsporter Conor McGregor. Daar was het Nederlandse label McGregor het niet mee eens, en sleepte de dochteronderneming van Adidas voor de rechter.

De voorzieningenrechter in Den Haag oordeelde dat onvoldoende gebleken is dat het grote publiek McGregor direct herkent als de achternaam van de MMA-vechter. Daarbij komt dat de voornaam van de vechter, Conor, heel klein op de shirts staat, en zijn achternaam groter.

De fanshirts van Conor McGregor mogen wel verkocht blijven worden. Deze shirts laten duidelijk zien dat het om de vechtsporter McGregor gaat en niet om het label McGregor. Daar heeft het kledingmerk ook geen problemen mee.

 

Amsterdams jeansmerk stuurt twee extra maten mee bij bestelling

Het Amsterdamse jeanslabel Eden Schwartz levert voortaan twee extra maten mee bij online bestellingen, zo meldt Retailnews.nl. Wanneer een klant een jeans bestelt, krijgen zij ook een maat groter en kleiner kosteloos opgestuurd. Op die manier zegt Eden Schwartz te garanderen dat ze altijd de juiste maat ontvangen bij online aankopen.

De twee jeans die niet passen, kunnen klanten terugsturen naar het bedrijf. Oprichter Jan Willem Struiksma zegt tegen Retailnews: “Met de twee extra maten combineren we het gemak van online shoppen met de service van een boetiek. Klanten kunnen thuis de broeken rustig passen en een keuze maken.”

 

Hema zegt contracten franchisenemers op

Hema wil af van winkeleigenaren die ook bestuurslid zijn bij de franchisenemersvereniging Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB Hema), meldt nu.nl. Het bedrijf verlengt de contracten met deze franchisenemers niet. Het gaat daarmee om 24 winkels.

Hema ligt a lange tijd overhoop met de franchisehouders, onder andere over de kosten rondom online verkopen. De franchisenemers hebben ongeveer 40 procent van alle Hema-winkels in Nederland in handen.

De Nederlandse winkelketen staat al jaren in de etalage. In juni 2018 haakte de Belgische investeerder Core Quity Holdings af bij de ovename van Hema voor 1 miljard euro. Naar verluidt was de regeling van Hema met zijn franchisenemers over de online handel de reden om de onderhandelingen te staken.

VAB heeft aangegeven graag in constructief overleg te gaan met Hema om er samen uit te komen.