TOP

Gucci benoemt creatief directeur, Superdry matigt omzetverwachting en is de Leidsestraat nog te redden?

Sabato de Sarno is de nieuwe creatief directeur van Gucci. Verder lanceert start-up ZeroAnce een zero waste joggingpak, stelt Superdry de verwachtingen bij en vraagt het Parool zich af of de ooit zo populaire Leidsestraat nog wel toekomst heeft. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 30 januari.

Foto: Gucci, Ricardo Raspa

Gucci benoemt nieuwe creatief directeur

Gucci heeft Sabato De Sarno aangesteld als de nieuwe creatief directeur van Gucci. Dit heeft Kering, het moederbedrijf van het Italiaanse luxemerk, bekendgemaakt op diens site. De Sarno volgt Alessandro Michele op en wordt verantwoordelijk voor de mannen-, vrouwen-, accessoire-, leder-, en lifestylecollectie. De Sarno debuteert tijdens de Milaan Fashion Week in september met de eerste Gucci-collectie van zijn hand. 

De Sarno komt van Valentino, waar hij naast creatief directeur Pierpaolo Piccioli de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor de vrouwen- en mannencollectie. Eerder werkte De Sarno voor Prada en Dolce & Gabbana. 

Amsterdams merk lanceert een zero waste joggingpak

De Amsterdamse start-up ZeroAnce heeft een joggingpak geproduceerd, waarbij geen stof wordt weggegooid. Het merk heeft de patronen voor de zogenoemde ‘zero waste’ kleding dusdanig ontwikkeld en de stof zo ingelegd dat het volledige materiaal wordt gebruikt. Het merk speelt hiermee in op de grote verspilling en vervuiling in de mode-industrie. 

Volgens ZeroAnce gaat gemiddeld bij de productie van elk kledingstuk zo’n twintig procent van de stof verloren. Dit betekent dat er voor elke vijf shirts één shirt aan materiaal op de afvalberg belandt, aldus het label. “We hebben niet de illusie volledig zero waste te zijn op alle fronten, maar we willen wel graag laten zien dat er bij het patroontekenen- en knippen veel winst te behalen is”, stelt ZeroAnce in een persbericht. “Met deze werkwijze hoopt het merk de consument bewust ervan te maken hoeveel kledingresten verloren gaan.”

Het Parool: is de Leidsestraat nog te redden?

‘Is de leeglopende Leidsestraat nog te redden?’, vraagt Het Parool zich af in de weekendeditie van 28 en 29 januari. De winkelstraat in het centrum van Amsterdam verandert snel. Oude winkels maken massaal plaats voor nieuwkomers of blijven leeg. Volgens de krant mijden niet alleen Amsterdammers de straat, er komen überhaupt steeds minder mensen naartoe. Dit komt mede door het snel wisselende aanbod, is de conclusie. 

Ruim 40 procent van de winkels en horecazaken in de Leidsestraat – 33 van de 76 panden – kreeg de afgelopen grofweg drie jaar een andere invulling. Ook winkels die er al vele jaren zaten, vertrokken, zoals Timberland, Pauw en Palladium. Met het recente vertrek van Abercrombie & Fitch en delicatessenzaak Eichholtz is de straat nu weer belangrijke ankers kwijt. 

Toch is er hoop voor de bekende winkelstraat. “De Leidsestraat is nog altijd een goeie winkelstraat”, oordeelt winkelmakelaar Etienne van Unen. “Maar er is behoefte aan vernieuwende winkelconcepten, waar de consument nieuwsgierig van raakt. Abercrombie & Fitch vernieuwde niet.” Winkelstraatmanager Antoinette Poortvliet stelt verder dat sinds kort intensief gepraat wordt door ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente over de leegstand en het mogelijk wijzigen van bestemmingsplannen. “We vinden elkaar nu meer”, zegt zij. 

Superdry matigt omzetverwachtingen 

Superdry stelt de omzetverwachtingen voor het boekjaar 2023 bij. Het Britse modemerk verklaart in een toelichting op de halfjaarcijfers dat de wholesaletak teleurstellende resultaten heeft geboekt. Moederbedrijf Superdry Plc meldt desondanks een omzetgroei van 3,6 procent over de eerste zes maanden tot 327 miljoen euro. De groei komt voort uit de positieve resultaten van de retailtak.  

In het eerste halfjaar (1 mei 2022 tot en met 29 oktober 2022) is de omzet van de wholesale afgenomen met 5,2 procent. In het afgelopen jaar daalde de wholesale met 18 procent. De onderneming wijt de daling aan een trage herstart na de pandemie en verdere gevolgen hiervan, zoals voorraden en vertraagde leveringen. Superdry meldt dat de organisatie is aangepast en dat wholesalepartners worden ondersteund en verwacht dat hun vertrouwen de komende periode weer aantrekt. Toch toont het merk zich realistisch en verwacht het niet direct een opleving in de marktomstandigheden. 

Kleding van collega’s zorgt voor ergenissen

Een op de drie van de werkende Nederlanders (37 procent) stoort zich aan de kledingstijl van collega’s. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.084 Nederlanders in loondienst. Meer dan de helft pleit voor een duidelijke kledingrichtlijn vanuit hun werkgever.

Met name vrouwen storen zich vaker aan de kledingkeuze(s) van collega’s. Opvallend genoeg zijn mannen vaker voorstander van een door de werkgever voorgeschreven kledingregime. Bijna driekwart van alle werkende Nederlanders vindt daarnaast dat hun baas een collega die zich niet representatief kleedt mag verplichten iets anders aan te trekken. Maar liefst 53 procent van de respondenten vindt dat een collega in zo’n geval naar huis mag worden gestuurd. Vooral vrouwen zijn hier een voorstander van. Andersom geeft tien procent van de ondervraagden aan zich weleens te storen aan de kledingkeuze van een leidinggevende.