TOP

Grazia-onderzoek: vrouwen niet geremd door kredietcrisis

De Grazia mode-enquête wijst uit dat de kredietcrisis volledig voorbij gaat aan haar publiek. Kleding wordt op elk gewenst moment gekocht en impulsiviteit is de Grazia-lezeres daarbij niet vreemd.

Grazia deed onderzoek onder 50.000 lezeressen in de tien landen waar het modeblad gelezen wordt. Impulsief of niet, toch smijt de Grazia-lezeres het geld niet over de balk. Nederlandse lezeressen staan bijvoorbeeld liever niet rood voor een aankoop. Dan wachten zij liever tot de uitverkoop.

Spiegelbeeld

De meerderheid van de 50.000 ondervraagde vrouwen vindt dat het bij mode draait om een persoonlijke stijl. Voor de aanschaf volgt zij haar eigen smaak, die beïnvloed wordt door wat zij ziet in de bladen. Aan de mening van winkelpersoneel wordt weinig waarde gehecht en ook de mening van een vriendin doet er niet veel toe: de spiegel is betrouwbaarder.

Statussymbool

Opvallend is het verschil in de betekenis van designkleding per land. Terwijl 45 procent van de Nederlandse lezeressen design ‘mooi’ vindt, bestempelt 36 procent van de Griekse lezeressen design als ‘statussymbool’.

Grazia-lezeressen hebben geen echte stijlgoeroe. Moeten ze toch een persoon kiezen dan zet de Nederlandse lezeres Sex And The City-actrice Sarah Jessica Parker op nummer één. Kate Moss staat op nummer 2 en Audrey Hepburn op 3.