TOP

Fysieke winkel vooral belangrijk voor herenmode

De rol van internet is bij herenmode kleiner dan bij damesmode en kindermode. Dat blijkt uit het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst'. In herenmode is de fysieke winkel nog steeds dominant, maar voor vrouwenmode en kindermode wordt internet steeds belangrijker.

Uit het rapport ‘Cross Channel Retail – de toekomst’ van ABN-AMRO en CBW-Mitex’ blijkt dat het oriëntatiegedrag van de consument duidelijk verschilt wat betreft herenmode, damesmode en kindermode. De rol van internet is bij herenmode kleiner, waarbij de mate waarin al online gekocht wordt van invloed is. Voor herenmode spelen offline informatiebronnen (zoals de winkel, etalage, folders) een belangrijke rol en dit zal richting 2015 nauwelijks veranderen.

Voor damesmode en kindermode is internet in 2011 al een dominante informatiebron in het oriëntatieproces. Richting 2015 gaat deze rol nog verder toenemen. Online worden vooral webshops, internetsites van merken, websites over mode, zoekmachines en vergelijkingssites bezocht. Het is van belang om daar goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor retailers en fabrikanten.

Koopgedrag

Ook wat betreft het koopgedrag neemt de stenen winkel in de herenmodebranche een dominante positie in. Richting 2015 neemt het aandeel cross channel kopers wel toe, maar de fysieke winkel blijft dominant.

Voor damesmode en kindermode geldt dit niet. Online kopen is daar al veel meer verweven in het koopgedrag. 53% van de ondervraagde consumenten koopt damesmode cross channel en dit stijgt naar 69% in 2015. 63% koopt kindermode cross channel en dit stijgt zelfs naar 78% in 2015.

Motivatie
Beschikbaarheid van producten is het meest belangrijk voor de consument, vooral voor herenmode. Webshops presteren hier beter op dan stenen winkels. Probleemloos ruilen en terugbrengen is daarna belangrijk, vooral voor damesmode en kindermode. Fysieke winkels presteren hier iets beter op, maar het merendeel van de ondervraagden vindt dat er geen verschil is tussen online en stenen winkels.

Een uitgebreid assortiment is daarna van belang, vooral voor herenmode. Webshops presteren ook daar beter op dan fysieke winkels. Verder is winkelen wanneer het uitkomt belangrijk. Dit is de belangrijkste motivatie om online te kopen.

Tot slot is prijsniveau een belangrijke motivatie. Hierop maken webshops ook duidelijk het verschil. De belangrijkste motivaties om bij stenen winkels te kopen zijn het product kunnen beoordelen en plezier tijdens het winkelen. De mate waarin de consument cross channel gaat kopen zal in sterke mate bepaald worden door de behoefte van het moment.

Merkenvoorkeur

Merken zijn belangrijk. 43% van de ondervraagden kiest vaak voor dezelfde merken en 24% heeft een merk dat duidelijk de voorkeur geniet. Voor herenmode is het merk belangrijker dan voor dames- en kindermode. Voor bijna iedereen is het logisch dat bekende merken een webshop hebben. Dit geldt vooral voor kindermode.

Bekende merken worden bij voorkeur gekocht bij fysieke winkels die dit merk verkopen. Dit geldt vooral voor herenmode. 27% geeft de voorkeur aan een online winkel die het merk verkoopt en 15% bestelt bij voorkeur rechtstreeks via de webshop van het merk.