TOP

Frans Muller Benelux benoemd tot Hofleverancier, Primark verlaagt prijzen, Dr. Martens klaagt Temu aan

Frans Muller Benelux benoemd tot Hofleverancier, Primark verlaagt prijzen, Dr. Martens klaagt Temu aan. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 april. 

Beeld: Frans Muller

Frans Muller Benelux benoemd tot Hofleverancier

Distributeur van schoenverzorging, inlegzolen en accessoires ‘Frans Muller Benelux’ heeft vrijdag 12 april uit handen van de Commissaris van de Koning, de heer René Paas, het predicaat Hofleverancier overhandigd gekregen in het Forum. Naast de Commissaris van de Koning was ook de burgemeester van Groningen, Koen Schuiling, aanwezig bij de bijeenkomst ter gelegenheid van het 170-jarig bestaan van het bedrijf. Met het toekennen van het predicaat schaart Frans Muller Benelux zich bij een selecte groep van Nederlandse bedrijven die het predicaat Hofleverancier mogen voeren. Directeur en zesde generatie Rutger Muller reageert: “Ik ben ontzettend trots en dankbaar dit mee te mogen maken. In de stad Groningen zijn er maar zes andere bedrijven die dit kunnen zeggen, dat geeft wel aan hoe bijzonder deze erkenning is. Het predicaat krijg je niet zomaar bij een pakje boter,” vervolgt Rutger met een knipoog. “De aanvraagprocedure was een hele pittige en heeft lang geduurd. Alleen in een jubileumjaar kun je een aanvraag doen. In 2002 stond mijn vader nog aan het roer van het bedrijf en we wilden dat jaar de aanvraag indienen. Spijtig genoeg slaagden we toen niet in het leveren van genoeg bewijsmateriaal voor de vaststelling van de oprichtingsdatum. Niet zo gek, want de Kamer van Koophandel bestaat ‘pas’ 100- jaar. In 2022 deden we opnieuw een poging. Met behulp van Groninger Archieven lukte het ons om met extra indirect bewijs zoals financiënboekjes, krantenartikelen en brieven verstuurd tijdens en na de Tweede Wereldoorlog toch uiteindelijk een compleet dossier in te kunnen dienen. Naast alle bewijslasten moet ook de onderneming en de directie te goeder naam en faam bekend staan en van onbesproken gedrag zijn. Als je dan na lang wachten hoort dat je alles met goed gevolg hebt doorstaan, geeft het ontzettend veel voldoening.”

Primark verlaagt prijzen

Primark verlaagt de prijzen van honderden van haar essentiële kinderkleding en accessoires. De verlaging is van toepassing op de prijzen van geselecteerde zomeressentials. Dit markeert het tweede jaar van Primark waarin lagere prijzen worden geïntroduceerd voor honderden kinderitems nadat vorige zomer de prijzen al werden verlaagd voor geselecteerde kinderkledingassortimenten in aanloop naar de Back-to-School winkelperiode. Primark streeft ernaar haar klanten de geruststelling te bieden dat ze de beste waarde krijgen voor alles wat ze verkoopt. De retailer heeft hard gewerkt om ofwel de prijzen te verlagen of te bevriezen op essentiële kinderkleding en babyartikelen in de afgelopen jaren, wetende hoe belangrijk het is voor families om hun kosten laag te houden. 

Dr. Martens klaagt Temu aan vanwege merkinbreuk 

Het Britse schoenenmerk Dr Martens heeft een rechtszaak aangespannen tegen online retailer Temu, waarin het Temu beschuldigt van merkinbreuk, blijkt uit een artikel van The Times. Dr Martens beweert dat Temu Google-advertenties heeft gebruikt om laarzen op zijn platform te promoten, waarbij het zoekwoorden als “Dr Martens” en “Airwair” heeft gebruikt. Als gevolg hiervan zegt Dr Martens dat de namaakproducten van Temu meer zichtbaarheid kregen dan de authentieke producten van Dr Martens in de zoekresultaten. De juridische actie tegen Temu werd vorige week ingediend bij de High Court, zoals voor het eerst gemeld door de Sunday Times. Temu, bekend om nepversies van populaire merken tegen gereduceerde prijzen aan te bieden, heeft te maken gehad met onderzoek naar soortgelijke praktijken op de Amerikaanse markt. Analisten van Bernstein ontdekten recentelijk dat de versies van merkartikelen van Temu vaak als eerste verschenen in Google-zoekopdrachten. Hoewel het advertentiebeleid van Google merkinbreuk verbiedt, staan ze adverteerders toe om merken als zoekwoorden te gebruiken. Dr Martens weigerde commentaar te geven op de zaak. 

TWEEDE EDITIE YOUNG FASHION EVENT STREETVIEW

Op maandag 17 juni vindt de tweede editie van STREETVIEW plaats bij CAST in Nieuwegein. Het event is gericht op young fashion merken (dames/heren) die collecties willen laten zien aan bestaande en nieuwe business. Met STREETVIEW wordt een vernieuwend en verbindend concept neergezet binnen het totale fashion aanbod dat CAST biedt. De bekende merken die de vorige editie aanwezig waren zijn er ook deze editie weer bij, zoals onder andere BALR., Baron Filou, Black Bananas, Carlo Colucci en Equalité. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwkomers waaronder Australian&Magoa. Bekijk de first released brandlist online op de website. De organisatie blijft op zoek naar nieuwe, jonge en inspirerende merken om het aanbod te blijven versterken.  De inschrijvingen zijn inmiddels open voor alle merken en als potentieel deelnemer kun je je aanmelden via de speciale website www.cast.nl/streetview.