TOP

‘Faillissementsgolf in retail verwacht’, Adidas scoort met Yeezy’s en Dr. Martens koopt aandelen terug

De verkoop van Yeezy sneakers brengt miljoenen euro’s op. Verder: kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor een faillissementsgolf in de retail en genderneutrale mode kampt met maat- en pasvormproblemen. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 24 juli.

Foto: Adidas/Yeezy

Kredietverzekeraar waarschuwt voor faillissementsgolf in retail

Kredietverzekeringsbedrijf Allianz Trade voorziet een stijging in faillissementen onder retailers in Europa. De onderneming constateert dit na een marktonderzoek waaruit blijkt dat dat retailers steeds meer moeite hebben om door stijgende kosten en hogere rente te overleven. Modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten lopen het grootste risico meldt Allianz Trade via BNR. ‘In het eerste kwartaal gingen in Europa elf retailers met een jaaromzet van 50 miljoen euro kopje onder. Samen goed voor 2,4 miljard omzet’, zegt Johan Geeroms, director Risk Underwriting Benelux bij Allianz Trade.

‘Juist de grote ketens en merken moeten veel investeren’, zegt Geeroms. ‘Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen.’ Geeroms noemt Scotch & Soda als voorbeeld. Daarbij geeft hij aan dat grote bedrijven die omvallen hierbij vaak ook een heel netwerk aan toeleveranciers en afnemers besmetten. Daarnaast geeft Allianz Trade aan dat er veel speelt in de retail. Er is veel verandering en onzekerheid wat ondernemers parten kan spelen. Aandachtspunten zijn onder meer de energieprijzen, de krapte op de arbeidsmarkt, geopolitieke risico’s en banken en financiers die voorwaarden verder aanscherpen en de rente verhogen. 

Adidas scoort met verkoop Yeezy sneakers

De bekende Yeezy sneakers blijven onverminderd populair. De verkoop van vier miljoen paar schoenen heeft volgens The Financial Times maar liefst 508 miljoen euro opgebracht. De krant meldt dit nieuws op basis van anonieme bronnen. Adidas, de eigenaar van de sneakers, heeft de opbrengst nog niet bevestigd. Het gaat om een deel van de voorraad van de samenwerking tussen Adidas en de controversiële rapper/ontwerper Ye (voorheen Kanye West). Vorig jaar kwam na antisemitische uitspraken van Ye een einde aan de jarenlang succesvolle collab. 

Dr. Martens koopt aandelen terug

Dr. Martens gaat tot 50 miljoen pond aan eigen aandelen terugkopen. Die moeten daarna worden ingetrokken, met het doel het aandelenkapitaal te verminderen. Zakenbank Morgan Stanley & Co. voert het programma uit. Dit is op 14 juli van start gegaan en eindigt wanneer voor 50 miljoen pond, ongeveer 57,5 miljoen euro, aan aandelen is teruggekocht. Met de stap wil Dr. Martens het aandelenkapitaal verminderen, meldt het bedrijf in een aankondiging. 

Eigenaar Permira bracht het bekende laarzenmerk in 2021 naar de beurs. Dat leverde omgerekend bijna 1,5 miljard euro op. De beurswaarde lag destijds op 3,7 miljard pond of 4,2 miljard euro, meer dan tien keer zoveel als de 300 miljoen pond waarvoor de investeringsmaatschappij het label in 2013 van de Britse oprichtersfamilie Griggs overnam. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering is toegezegd dat Dr. Martens maximaal 100,1 miljoen aandelen mag terugkopen.

‘Genderneutrale mode heeft een maatprobleem’

De belangstelling voor genderneutrale mode groeit, maar om dit segment echt te doen slagen is meer focus op de juiste fits nodig. Vogue Business constateert dat genderneutrale fashion een maatprobleem heeft. ‘Met het oog op de groeiende vraag en de retourkosten voor online bestellingen is het belangrijk dit op orde te krijgen’, stelt het platform. Volgens een onderzoek van Klarna, eind 2022, heeft bijna een derde van internationale consumenten een item van een andere sekse gekocht. Bij de Gen Z-doelgroep geldt dit voor vijftig procent. 

Gerefereerd wordt naar de afgelopen mannenmodecatwalks voor zomer 2024, waar tal van merken genderfluïde items lieten zien. Onder meer bij Dior, Valentino en Louis Vuitton. Aandachtspunten zijn onder andere de hoogte van het kruis bij broeken en de schouder-, borstbreedte- en heupbreedte. De Londense ontwerper Daniel W Fletcher zegt in het artikel te denken over twee fits: een wijdere en slankere variant voor tops en voor broeken een langere en een kortere versie. Ook Zalando experimenteert met diens genderneutrale lijn, zowel op het vlak van nieuwe patronen als (stretch)materialen.