TOP

Facebook en Twitter beïnvloeden koopgedrag consument

Als merk of retailer een Facebookpagina starten? Doen! Uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Compete blijkt dat consumenten door social media in hun aankopen worden beïnvloedt.

Van de 3269 deelnemende consumenten vindt 32,9 procent dat een Facebookpagina invloed heeft op zijn of haar aankopen. 16,7 procent vindt de invloed groot en 6,2 procent vindt de invloed zeer groot. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat een Facebookpagina van merken of retailers bezoekt van 24 in 2010 naar 27 procent 2011 is gestegen. 8, 9 procent van de respondenten doet dat minstens eenmaal per maand. 11 procent doet dat wekelijks en 6,6 procent dagelijks. 27,8 procent bezoekt nooit de Facebookpagina van een retailer of merk, en 22,4 procent bezoekt Facebook nooit.

Folder
Uit het onderzoek blijkt dat 56,2 procent van de ondervraagden de site bezoekt om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en gebruiken de pagina als een productfolder. 29 procent, bezoekt de pagina voor informatie over een specifieke retailer. Bijna de helft van de consumenten houdt vijf of meer retailers of merken in de gaten. 18 procent bekijkt de faccebookpagina’s van 6 tot 10 retailers of merken, en 4 procent ziet er maar liefst 30!

Twitter
Ook onderzocht Compete de invloed op het aankoopgedrag van consumenten die via Twitter hun favoriete winkel of merk volgen. 66,1 procent van de Twitteraars vindt dat de tweets van retailers van invloed zijn op hun koopgedrag. 28,6 procent vindt de tweets van invloed, 25 procent van grote invloed en 12,5 procent van extreem grote invloed. Net als op Facebook volgen de ondervraagden (58,7 %) retailers of merken om de hoogte te blijven van aanbiedingen. 32,9 procent zoekt naar informatie over een specifieke retailer.

31 procent van de twitteraars volgt vijf of meer retailers op Twitter. Daarvan volgt 12 procent zes tot 10 retailers, 9 procent vijf, 5 procent tussen de 11 en 30, en 6 procent meer dan 30. Een opvallend resultaat is dat het percentage consumenten dat retailers volgt daalt. 10 procent volgt retailers in 2011, en in 2010 was dat percentage 11 procent.