TOP

Einde modebeurs Showroom

Afgelopen weekend liet de organisatie van Modefabriek weten te stoppen met het beursconcept Showroom. Uitbreiding van Modefabriek laat Showroom sneuvelen.

De geplande uitbreiding van Modefabriek duwt Showroom letterlijk en figuurlijk de Rai uit, want door de groei is er simpelweg geen plaats meer voor de middensegmentbeurs.

Commercieel directeur Modefabriek Rick van Rijthoven noemt het besluit ‘weloverwogen, maar zeer moeilijk’. “We beseffen dat we veel standhouders in een zwart gat duwen door Showroom op te doeken. Maar het is niet mogelijk om Modefabriek én Showroom tegen elkaar in te laten groeien. De Rai zit helemaal vol, ook in de andere weekeinden van januari.”

Van Rijthoven ziet niets in het idee om Showroom op een andere locatie te organiseren: “Ik denk dat Amsterdam de enige plek is voor de beurs en ik zie naast de Rai geen andere locaties met die capaciteit.”

Over de wellicht aangetaste reputatie van de organisatie door dit besluit maakt de commercieel directeur zich geen zorgen. “Natuurlijk realiseer ik me dat het een impopulair besluit is, maar ik verwacht dat mensen begrijpen dat we dit niet zomaar doen. Bij de een valt de beslissing goed en bij de ander waarschijnlijk niet.”

Modefabriek bestaat twaalfenhalf jaar en Van Rijthoven vindt het noodzakelijk de beurs een nieuwe impuls te geven om een nationaal en internationaal creatief podium te blijven. Er komt 10.000 m2 bij en de huidige segmenten gaan op de schop. Ook krijgen standhouders de mogelijkheid om eigen standbouw te doen, iets wat voorheen alleen mogelijk was in het ‘Better Blues’ segment.

De commercieel directeur is van mening dat door de nieuwe indeling de merken beter zichtbaar zijn op de beurs en dat de beleving sterker wordt, belangrijk voor de internationale concurrentiepositie. Verder krijgt mannenmode een groter aandeel en wil Modefabriek hiermee het stigma van vrouwenmodebeurs van zich afschudden. Of Showroom nooit meer uit de ijskast wordt gehaald, kan Van Rijthoven niet met zekerheid zeggen. “De Kleine Fabriek is ook een aantal jaar weggeweest om vervolgens succesvol terug te keren.” 

Wie o wie gaat dit succesvolle concept overnemen? Het WFC misschien?

Laat ons weten wat je vindt: is dit een verstandig besluit van Modefabriek of laat de organisatie een hele hoop mensen in de kou staan?