TOP

eFashion 2013 in vogelvlucht

De opkomst van mobiel als aankoopkanaal en een nog betere band opbouwen met je klanten. Dat waren een aantal terugkerende onderwerpen tijdens het eFashion event van Emerce en Textilia op donderdag 27 juni.

Er waren een twintigtal sprekers te beluisteren tijdens het derde eFashion congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ilan Benhaim, medeoprichter van de besloten webshop Vente Privée, beet het spits af. Hij vertelde over de ambitieuze plannen om te willen groeien van een omzet van 1,3 miljard naar 3 miljard euro. Onder ander door in te zetten op m-commerce (via tablets en mobiele telefoons), nu al goed voor 30% van de omzet. Hij gelooft daarentegen niet in social media en het bedrijf heeft zelfs de Facebook-buttons van de site verwijderd. “Die leveren niets op. Social media voor klantenservice werkt daarentegen wel goed.”

Winkeltrouw

Gino Thuij van GfK Panel Services presenteerde cijfers over online bestedingen en vertelde dat crosschannel modekopers weliswaar de grootste groep, maar ook het minst trouw is. Zij besteden met 1077 euro per jaar bijna twee keer meer dan de offline klant. De winkeltrouw is echter maar 8 tot 10 procent, waar dit bij de offline klant tussen de 11 en 17 procent is. Bij Zalando ligt de klantentrouw bijvoorbeeld op 13% en bij H&M op 19%.

Demang management

Dr Walther Ploos van Amstel, hoogleraar logistiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam, vertelde over het belang van demand management. “De webwinkel maakt de keuze voor de dienstverlener qua levering en bepaalt vaak ook het tijdstip. Laat de klant vertellen wanneer hij thuis is. Nu is het vaak op maandag druk in het magazijn, terwijl de klant op dinsdag toch niet thuis is en op zaterdag langs vier adressen moet om allerlei pakjes op te halen.”

Fans

Kristofer Crockett, verantwoordelijk voor de digitale marketing bij Converse, vertelde zijn inspirerende verhaal ‘Don’t be boring’ met veel foto’s en video’s . Een aantal social media regels: zorg dat je fans van je gaan houden, vraag nooit om een like (op Facebook), blijf trouw aan jezelf en vertel verhalen. Het merk wordt per dag maar liefst 10.000 keer getagd op foto’s op Instagram.

Privacy

Joost Nauta, medeoprichter van fashion community Fashiolista met 1,5 miljoen leden, vertelde over zijn visie op de toekomst van online shoppen. Zoals een app dat opgeslagen favoriete producten laat zien zodra je in de buurt bent van de betreffende fysieke winkel. Of een pushbericht wanneer een favoriet item in de uitverkoop is in de winkel. “We zien ook mogelijkheden in image recognition, waarbij je een foto maakt van een product. Na vergelijking met een database komen allerlei gegevens op, zoals merk, prijs, verkooppunten en bijpassende artikelen.” Op vragen over privacy van de consument kon hij kort zijn. “Onze doelgroep is 18 tot 24 jaar. Die generatie maakt zich niet zo druk om privacy, zij zijn zo gewend om alles met iedereen te delen.”