TOP

Een kennismaking met Blue Tomato: ‘wij geloven in onze nichemarkt’

Eind dit jaar opent de Oostenrijkse sportretailer Blue Tomato een eerste Nederlandse vestiging in Utrecht. Maar waar staat deze formule voor? We legden enkele vragen voor aan ceo Adam Ellis. “we kunnen snel op trends en consumentenbehoeften inspelen.”

Blue Tomato heeft zich tot nu toe vooral gericht op de Duitstalige markten. Waarom kiezen jullie nu voor Nederland?

“Eerder dit jaar hebben we al een winkel in het Zwitserse Lausanne geopend. En Nederland is vanaf het begin een erg belangrijke markt geweest voor ons. We hebben veel online klanten en daarom al een mooie naamsbekendheid. Dit maakt de expansie naar Nederland tot een logische stap.” 

 

Wat zijn jullie ambities voor Nederland op de korte en langere termijn?

“Op de korte termijn focussen we ons eerst op de winkel in Utrecht en de ontwikkeling daarvan. Als deze locatie zich heeft bewezen kijken we verder. Voor onze eerste vestiging hebben we enige tijd diverse steden in Nederland bekeken. Daarbij hadden vooral de grotere en belangrijke studentenplaatsen onze aandacht.”

 

Waarom wordt Blue Tomato een succes in Nederland? 

“Optimale klantenbeleving is ontzettend belangrijk voor ons. Van consistente bezorging tot engagement en verrijking. En we geloven sterk in ons concept.”

 

Op welk vlak ziet Blue Tomato kansen?

“Een van onze krachten is authenticiteit. Blue Tomato is in 1988 opgericht door de voormalige Europese snowboardkampioen Gerfried Schuller. Dus wat betreft onze hoofdbestanddelen – snowboard-, freeski-, skate-, en surfwear – bieden we kennis uit de eerste hand. Wij leven daadwerkelijk onze business, sport en lifestyle en geven dit gepassioneerd door aan onze klanten. Al onze activiteiten zijn consistent in lijn met het Blue Tomato-merk, dat staat voor authenticiteit, on trend zijn, inspiratie, beleving en plezier. De retailwereld verandert snel en drastisch. Wij geloven in onze nichemarkt, omdat we de behoeften van onze klanten en merkenpartners beter begrijpen dan onze concurrenten.” 

 

Wat voegt deze formule toe aan het bestaande Nederlandse retailaanbod?

“We brengen een erg diep en breed aanbod in zowel board- en actiesporten als streetwear. Met ons assortiment kunnen we daarnaast snel op trends en andere consumentenbehoeften inspelen. De online resultaten en die van onze Zwitserse winkel scheppen het vertrouwen dat we goed beslagen ten ijs komen. Uit ons marktonderzoek blijkt ook dat er vraag is naar de producten die wij bieden.”

 

Wie kopen bij Blue Tomato?

“Jongvolwassenen die geïnteresseerd zijn in actieve sporten en de bijbehorende lifestyle. Onze belangrijkste online doelgroep is tussen de 20 en 29 jaar oud. In de fysieke winkels komen vooral 20 tot 24-jarigen. Wat beide groepen verbindt is dat zij erg merken- en trendbewust zijn. Het valt ons op dat consumenten meer ‘eclectisch’ zijn en niet per definitie onder een bepaalde groep vallen. Ze hebben diverse passies, bijvoorbeeld een sport of lifestyle, en hebben veel kennis van technologie. Wat ons betreft mogen retailers en merken meer oog hebben voor deze krachtige consument, zijn of haar behoeften en de communities waarbinnen hij of zij zich beweegt.”