TOP

Een goede etalage begint met een plan!

Als je denkt alles al te weten over retail, ben je deze site wellicht nog niet tegengekomen. In deze column zullen wij onze visie geven, waarbij wij het vakjargon achterwege laten.

Veel mensen vragen ons wat er nodig is om een goede etalage te maken. Wij zien veel topics en ideeën voorbij komen op blogs, magazines en in presentaties. Iedereen lijkt te weten hoe de etalage/winkel ingericht dient te worden voor het beste rendement. 

Er zijn alleen zoveel factoren van belang, dat het lastig is aan te wijzen waardoor het succes tot stand komt. Alleen het inzetten van álle factoren op de juiste plek kan bijdragen aan dit succes. Slecht het inzetten puur om het inzetten werkt onnodige ruis in de hand.

Waar moet en/of kan je dan aan denken om een perfecte etalage te maken? Het valt ons op dat veel mensen simpelweg vergeten dat een etalage is bedoeld om te communiceren met je (potentiële) klanten. Dáár ligt de basis.

HET PLAN EN DE BOODSCHAP

Dus is het verstandig om een plan te maken met datgene wat je wilt communiceren. Je hebt maar een paar seconden de tijd om de boodschap over te brengen op passanten en in die eerste indruk moet alles meteen duidelijk zijn. Een aantal voorbeelden:

  • Laat zien dat je een professional bent.
  • Laat zien dat je inspeelt op (de huidige) externe omstandigheden zoals het weer, of bv een speciale feestdag.
  • Laat zien dat je‘out of the box’denkt, werkt of binnen jouw markt opereert.
  • Laat zien dat je de passie voor je product wilt delen.
  • Laat zien dat je prijsklasse laag/midden/hoog is.

Je kunt wel 100 boodschappen verzinnen die je als retailer wil communiceren om onderscheidend zijn. Maar vergeet niet dat de etalage moet inspireren, waardoor het publiek je winkel wil betreden, of om een goed visitekaartje op het netvlies achter te laten, zodat de klant eventueel op een later tijdstip alsnog langs wil komen.

Drie speerpunten

Het is voor een ondernemer handig om 3 speerpunten (afhankelijk van de grootte van je etalage en de beschikbare strekkende meters aan raam) te bedenken die je wilt delen met passanten en klanten. Vanuit die gedachte kun je te werk gaan met de middelen die je ter beschikking hebt om je doelen te bereiken.

Om een lang verhaal kort te maken; voor iedere ondernemer zal de keuze anders zijn. Wel is het beginpunt voor iedereen hetzelfde. De etalage vertelt de klant maar 1 ding: Blijf continu de zintuigen van je klant kietelen en inspireren.

Voor meer info, neem contact met me op:

Martijn de Groot
Hans Boodt Mannequins
martijn@hansboodt.com
Mob: 06-1039.1612