TOP

Dept en J.C. Rags openen winkel met nieuw concept

De Nederlandse modemerken Dept en J.C. Rags openden vrijdag 30 oktober een winkel in Utrecht op een nieuwe locatie en met een nieuw concept.

De winkel verhuisde naar een pand van 400m2 aan de Steenweg in Utrecht, de stad waar in 1996 ook de allereerste Dept-winkel werd geopend. De inrichting kreeg een grondige makeover, waardoor de twee merken meer op zichzelf komen te staan.  

J.C. Rags
Was voorheen niet echt duidelijk dat het mannenmerk J.C. Rags een eigen gedeelte in de winkel had, om dat gegeven kun je nu niet meer heen. Het interieur van het J.C. Rags-gedeelte van de winkel is mannelijk en industrieel, een soort werkplaats. “Terug naar waar de kleding vandaan komt”, aldus pascal Beersma, creative director van het merk. “De inspiratie komt uit de industriële hoek. Je ziet bijvoorbeeld een werkbank terug komen en de kleding wordt gepresenteerd op stangen die met kettingen zijn vastgemaakt aan het plafond.” Richting de paskamers verandert het interieur naar een soort laboratorium, wat in lijn licht met het terug gaan naar de oorsprong van kleding.

Dept
Achter in de winkel is een doorgang naar de kant van Dept. Deze kant van de winkel ziet er totaal anders uit, maar sluit ook aan op het thema. In plaats van de werkplaats oogt het damesgedeelte naar een atelier. Met veel wit, een betegelde vloer en een verzameling van kleuren en stoffen. Lydia Visser, devision manager van het dameslabel Dept, is erg blij met het resultaat. “De winkel voegt nu echt iets toe aan de kleding, het is één geheel geworden. Collecties presenteren we eerst in de etalage, dan schuiven ze steeds verder naar achteren de winkel in. Zo laten we zien dat we blijven vernieuwen.”

Ontwikkelingen
Tegelijkertijd met de winkelopening werd ook de denim department van Dept gelanceerd. Ook in jeans willen Dept en J.C. Rags een breed publiek bereiken. Aan het eind van de maand zal ook de winkel in Rotterdam geopend worden met een nieuw interieur. Later volgen nog meer winkels. Verder werkt Dept ook aan een shop-in-shop concept. “We zijn de afgelopen twee jaar enorm gegroeid en met deze nieuwe winkels en plannen zetten we dat door”, aldus Visser.