Crosschanneltopppers in de mannenmode
De mannenmode-experts
Wie: Mannenmodeketen Only for Men.
Waarom: Only for Men is on- en offline sterk vertegenwoordigd, en staat bekend om de goede en persoonlijke service.
Wat is de kracht van Only for Men? Directeur Arthur Feenstra: “In de eerste plaats ons assortiment; er is geen online of offline winkelketen in Nederland die op deze schaal mannenmode aanbiedt, van casual tot formeel. Daarnaast zijn de locaties van onze winkels aan de rand van een dorp vrij uniek. Hierdoor is er altijd voldoende parkeergelegenheid. Ook organiseren we regelmatig events en hanteren we flexibele openingstijden. Er zijn nu meerdere winkels op woensdagavond open en alle winkels hebben koopavond op donderdag en vrijdag. Tot slot bieden we een complete mannenbeleving door het openen van een barbershop en koffiebar in onze vestiging in Doesburg.”
Mannen houden over het algemeen niet van shoppen, online noch offline. Waarom werkt het bij jullie wel? “Omdat wij het totaalpakket aanbieden. Een man weet waar hij aan toe is en dat hij binnen een aantal uur kan slagen. Daarnaast is het advies van de modeadviseurs in de winkels essentieel, plus het gratis voor de deur parkeren, de juiste openingstijden en het ontbreken van afleidende winkels om ons heen.”
In Textilia #11, die vrijdag 24 oktober verscheen, geeft Arthur Feenstra ook antwoord op de vraag hoe je nu het beste de voorraden van online en de fysieke winkels op elkaar kunt afstemmen en hoe ze omgaan met de optimalisatie van hun zoekmachinestrategie.
De personal shoppers
Wie: The Cloakroom online personal shopping service voor mannen.
Waarom: Thecloakroom.nl is de eerste online personal shopping service voor mannen in Nederland en ontving onlangs een kapitaalinjectie van 1,2 miljoen van een Brits investeringsbedrijf voor uitbreiding in Europa.
Waarom is een crosschannelstrategie essentieel? Hoe is The Cloakroom ook offline zichtbaar? Mede-oprichter Asbjørn Jørgensen: “De realiteit is dat de consument van vandaag niet nadenkt over online versus offline. Consumenten zijn gedreven in het consumeren van hetzelfde type informatie ongeacht het medium. Zij worden continu geïnspireerd en geconfronteerd met aankoopbeslissingen. Wij geloven daarom in de kracht van dienstverlening die het leven net even makkelijker en leuker maakt. The Cloakroom heeft een gezicht en dat is de personal shopper. Dat zorgt voor een persoonlijke vorm van inspiratie, ongeacht het medium.”
Hebben jullie een internationaal voorbeeld gevolgd? “Wij zijn geïnspireerd door het Amerikaanse Stitchfix.com. De mensen daarachter hebben een geweldige visie en technologie waarin klantenprofielen de drijvende kracht zijn achter alle interne processen en vormen van automatisering. Zij zijn gedreven in het bouwen van algoritmes, maar begrijpen dat de smaak en het oordeel van een expert, in ons geval de personal shopper, doorslaggevend zijn. Dit zit ook in het DNA van onze organisatie, persoonlijk advies kun je niet overlaten aan een machine.”
The Cloakroom heeft een investering gekregen voor uitbreiding in Europa. Hoe gaan jullie dit geld besteden? “Met onze eigen technologie en klantenkennis gaan wij personal shoppers aanbieden voor iedere Europese man vanuit lokale hubs in de grote steden. Wij hebben een lange weg te gaan, de huidige investering is voldoende om de eerste paar stappen te zetten. Maar wij willen meer; er zullen verdere investeringen volgen.
Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd? “Zorg dat je scherp definieert waarin je de beste wilt zijn, en baseer je daarin op de wereld van morgen, niet die van vandaag. Richt je daar vervolgens dan volledig op. Winnen is een keuze, en niet voor iedereen weggelegd.”
In Textilia #11 geeft Asbjørn Jørgensen ook antwoord op de vraag waarom een crosschannelstrategie essentieel is, en wat ze met de miljoeneninvestering, die ze onlangs hebben gekregen, willen gaan doen.
Nog meer crosschannel?
Naast Only For Men en The Cloakroom komen ook nog 8 andere ondernemers aan bod over hoe zij met crosschannel om gaan. Olcay Gulsen van Supertrash, Jan Peters van Chasin’, De Bijenkorf, Joost van der Veer van Winkelstraat.nl, Fresh Cotton, Leukeboetiekjes.nl, Modehuis Blijdesteijn en T-shirtmerk Tees vertellen hun verhaal.
Geen abonnement op Textilia? Bekijk hier alle mogelijkheden!