TOP

‘Consument denkt negatief over multibrand fashion retailers’

Consumenten zijn erg kritisch op de multibrand fashion retailers, dat blijkt uit een onderzoek van Kega. Vooral over landelijke winkels wordt negatief gedacht.

Uit een onderzoek van Kega blijkt dat consumenten erg negatief denkt over de landelijke multibrand fashion retailers. Het onderzoek bestaat uit een consumentenonderzoek onder 270 respondenten en zeven diepte-interviews. De antwoorden uit het consumentenonderzoek zijn omgerekend naar de Net Promoter Score (NPS) welke een indicatie geeft van de prestaties van een bedrijf vanuit het oogpunt van de consument. Daarnaast telt ook erin mee of consumenten de winkel zouden aanbevelen aan anderen en of zij er vaker terug zouden komen. monobrand fashion retailers krijgen van de consument een NPS van 2,7 terwijl multibrand fashion retailers worden beoordeeld met een -18,3. Dit betekent dus dat er veel negatiever wordt gedacht over multibrand fashion retailers dan over monobrand fashion retailers. Als er een onderscheid wordt gemaakt tussen de lokale en de landelijke multibrand fashion retailers blijkt dat het negatieve cijfer vooral komt door de landelijke retailers. Zij krijgen namelijk slechts een -37,6 terwijl de lokale multibrand fashion retailers een 14,5 krijgen.

Vergroten tevredenheid
Het is belangrijk dat de tevredenheid van de consument over de multibrand fashion retailers wordt verhoogd. Daarbij wordt al snel gedacht aan het verlagen van de prijzen maar wat blijkt is dat dat al snel een licht negatief effect kan hebben. Waar wel winst op gemaakt kan worden is het verbeteren van het assortiment, de beleving en de deskundigheid van het winkelpersoneel. “De consument denkt verder dan de prijs”, laat Kega-analist Bart Zoet aan Fashionunited weten. “Het prijskaartje is wel belangrijk, maar ook andere factoren spelen een rol. De consument wil een toegevoegde waarde. Hiervoor gaan ze naar de winkel, anders hadden ze het thuis online kunnen kopen.”