TOP

Coef Men naar Eindhoven, Gap schrapt banen en social shopping ‘overduidelijk’ in opkomst

Coef Men opent een winkel in Eindhoven, Gap schrapt vijfhonderd banen en kindermodebeurs SundaySchool wordt vanaf komende winter een tweedaags event. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 22 september.

Foto’s: Bonne Suits x Full Circle

Coef Men opent winkel in Eindhoven

Coef Men komt naar Brabant. De mannenmoderetailer opent midden februari 2023 een vestiging in de binnenstad van Eindhoven, de zevende in totaal. De winkel komt in het verlengde van de Demer aan de Rechtestraat en krijgt een oppervlakte van 440 vierkante meter. Klanten kunnen er straks terecht voor een mix van bekende en meer niche modelabels als Arte Antwerp, Canada Goose, Carhartt, Daily Paper, Denham, New Amsterdam Surf Association en NN07, naast sneakers van merken als Filling Pieces, Hi-Tec, New Balance en Salomon.

Gap schrapt 500 banen

Gap schrapt vijfhonderd banen, voornamelijk op de hoofdkantoren in New York, San Francisco en Azië. Dat meldt The Wall Street Journal. Het zou gaan om kostenbesparingen na tegenvallende verkoopresultaten. Sublabel Old Navy, dat in 2021 nog goed was voor de helft van de omzet, staat onder druk en het nieuws dat rapper Ye (Kanye West) zijn samenwerking met Gap beëindigt heeft de Amerikaanse modeketen ook geen goed gedaan. De aandelen daalden direct na Ye’s aankondiging. Ook intern is het onrustig; het Amerikaanse modebedrijf is nog steeds op zoek naar een nieuwe CEO na het onverwachte aftreden van Sonia Sygnal afgelopen juli.

Kindermodebeurs SundaySchool wordt tweedaags event

Kindermodebeurs SundaySchool zal voortaan niet één, maar twee dagen duren. De aankomende editie vindt plaats op zondag 15 én maandag 16 januari 2023, zoals gewoonlijk in DeFabrique in Utrecht. Dat meldt vakblad Bengels. “We zijn uniek met één dag, maar wel kwam geregeld de vraag of we de beurs niet konden verlengen met de maandag”, licht organisator Rob de Vos toe. “Vanuit Nederland met name van inkopers die vanuit geloofsoverwegingen geen beurs bezoeken op zondag. En internationaal omdat men daar een beurs van minimaal twee dagen als de standaard ziet.”

Onderzoek: social shopping ‘overduidelijk’ in opkomst

Ruim de helft van alle online shoppers in Nederland heeft wel eens rechtstreeks producten via social media gekocht. Vooral onder generatie Z (48%) en millennials (62%) zijn de ‘socials’ sterk in opkomst als startpunt voor aankopen. Dat blijkt uit Klarna’s Shopping Pulse, dat is gebaseerd op internationaal consumentenonderzoek en eigen data van het fintech-bedrijf.

Sociale media zorgen niet alleen voor (meer) rechtstreekse aankopen, maar dragen daar ook indirect aan bij. Meer dan drie op de tien Nederlanders hebben wel eens een product gekocht nadat ze het eerst op Facebook, Instagram, Tiktok of een ander kanaal hebben gezien. En hoe jonger, hoe groter die groep: bij generatie Z gaat het om 63 procent, bij millennials is dit 50 procent, bij generatie X 28 procent en bij babyboomers slechts 9 procent.

“De opkomst van ‘social shopping’ is overduidelijk”, stelt Klarna-directeur Wilko Klaassen in een reactie. Consumenten zijn volgens hem op zoek naar een winkelervaring die echt iets nieuws toevoegt, zoals winkelconcepten gebaseerd op augmented reality of livestream shopping.

Bonne Suits werkt samen met Full Circle voor circulair pak

Het Amsterdamse pakkenlabel Bonne Suits werkt samen met het circulaire modemerk Full Circle. De twee bedrijven brengen een circulair pak (€260) uit in drie kleuren – wit, rood en blauw – waarvan de het jasje en de broek ook afzonderlijk kunnen worden aangeschaft. De items zijn gemaakt van een speciaal ontwikkeld canvas, dat voor 50 procent uit organisch en voor 50 procent uit gerecycled katoen bestaat.

Het pak is zo ontworpen dat het makkelijk te recyclen is. Klanten kunnen de kledingstukken aan het einde van hun levensduur weer inleveren en krijgen dan 15 procent korting op een volgende aankoop. “Het einde van de traditionele, lineaire mode is in zicht”, zegt oprichter Bonne Reijn van Bonne Suits in een aankondiging. “Als merk willen en moeten we onderdeel zijn van de verandering en mode helpen heruitvinden.” De Full Circle x Bonne Suits collectie wordt op 29 september gelanceerd in de Oude Kerk in Amsterdam, vlakbij de nieuwe winkel van Bonne Suits aan de Warmoesstraat 67.