TOP

Close-up Andrea Hilgersom

In de rubriek Close-up zitten we op de huid van een modeprofessional. Deze keer: Andrea Hilgersom, creative director van het merk 10 Feet, dat dit jaar 15 jaar bestaat.

Wat was het beslissende moment in je carrière? “Dat ik besloot te gaan freelancen. Ik had zes jaar als hoofd styling gewerkt bij het casual mannenmodemerk News Clothing en de hele wereld gezien, maar ik was het reizen beu. Mijn man (10 Feet ceo Ben Hilgersom, red.) vroeg waarom ik niet een jeansy vrouwenlabel ging opzetten. Replay en Diesel domineerden de jeansmarkt. Twaalf weken later was er een verkoopteam op pad. De rest is history.”

Met wie zou je wel eens willen werken? “Jean Paul Gaultier. Dat lijkt me nou een leuke, lieve man. En heel inspirerend. Hij past zo bij ons op de werkvloer; iemand die in is voor een geintje en houdt van gezelligheid.”

Het beste advies dat je ooit kreeg? “‘Je moet me één ding beloven’, zei Jetske Kooi op mijn 22ste, ‘wacht met kinderen totdat je carrière hebt gemaakt en genoeg hebt gereisd.’ Ze was mijn mentor en creatief directeur van vrouwenmodemerk Greenstone. Inmiddels ben ik moeder van een prachtig zoontje, maar nog altijd vind ik dat ze gelijk had. Met een kind moet je ineens alles plannen. Ik vraag me af of ik dat in combinatie met ons andere kindje, 10 Feet, eerder had aangekund.”

Wat inspireerde je onlangs nog? “Een zak amarettokoekjes in Italië. De verpakking had zo’n antiekerige, verbrokkelde uitstraling. Die heb ik als basis genomen voor een collectie. Maar ook een middag op de stoffenmarkt in New Dehli, India. Tussen de stoffen graaien op zoek naar dat ene stofje of printje. Of laatst nog, in Parijs. Mooie deuren, maffe galerieën, hippe straten en inspirerende mensen fotograferen. En in Hongkong sliep ik in hotel Icon. Er stonden Scandinavische klassiekers van Arne Jacobsen en Artifort en er was een metershoge exotische muurtuin. Het hotel was strak zonder kil te zijn. Prachtig.”

Welke website mogen we niet missen?Style.com natuurlijk. Met de app op mijn I-pad zie ik in tien minuten een hele rits shows waar je anders dagen voor uit zou moeten trekken. Voor bezinning surf ik naar I-Escape.com of Splendia.com. Ik ben dol op mooie hotels. Overigens ben ik niet van de social media. Delen wat je doet, volgers hebben, dat is niets voor mij.”

Wat is je laatste hoogtepunt in de modewereld? “Toen we van onze distributeur in Denemarken – nuchtere, modische zakenvrouwen die ons merk precies begrijpen – hoorden van hun nieuwste klant. Deze verkoopt Acne, Alexander Wang en nu ook 10 Feet! Super om tussen die merken te liggen. Onze stylingafdeling is hier ongelooflijk trots op.”

Het hele interview met Andrea is gepubliceerd in de Textilia jeansspecial #9