TOP

Ceizer: ‘zoals nu in de mode wordt gewerkt met seizoenen, dat is een oud systeem’

Van ambitieus merkeigenaar tot een gewaardeerd typografiekunstenaar én collab-partner. Pieter Ceizer blijft verrassen met zijn veelzijdigheid en samenwerkingen. “Als Hema me belt, zeg ik zeker ja.”

Pieter Ceizer, typografiekunstenaar en eigenaar van de kledinglijn Ceizer is een veelgevraagd samenwerkingspartner voor uiteenlopende bedrijven. Een van zijn laatste collabs is die met het Rotterdamse sieradenmerk The Boyscouts, afgelopen juni, waarbij hij een aantal kettingen voorzag van zijn kenmerkende illustraties en typografie. Eerder ontwierp Ceizer tientallen items, etalages en muurtekeningen voor de voormalige Parijse conceptstore Colette en trok verder op met bedrijven als Ralph Lauren, Nike, Levi’s, Coca Cola, voetbalclub Paris Saint Germain, American Tourister en Air France KLM, maar ook met Nederlandse moderetailers als Baskets in Amsterdam en Baretta Jeans in Den Haag.

 

Eigen modelijn

Je zou bijna vergeten dat Ceizer ook nog zijn eigen gelijknamige modelijn heeft met onder meer T-shirts, sweaters, jacks, caps en sjaals. Uiteraard voorzien van zijn kenmerkende typografie. “Zo’n 14, 15 jaar geleden ben ik begonnen met het produceren van een paar T-shirts en sweaters”, vertelt Ceizer. “Met de fiets, tram en trein en een doos shirts ging ik langs verschillende winkels als Rollin Skate- en snowboardshop in Alkmaar en Toms Skateshop in Amsterdam.”

 

Eerste collabs

“Zo ontstonden ook mijn eerste collabs. Door zaken die bijvoorbeeld vroegen of ik een ontwerp voor skateboards wilde maken. Dat is uiteindelijk mijn opstapje geweest naar ander creatief werk. Nadat ik in 2012 naar Parijs verhuisde profileerde ik me steeds meer als artist in plaats van als modemerk.”

 

Lees verder na de foto.

 

Schermafbeelding 20180809 om 120129

 

Tof streetwearmerk

“Toch heb ik mijn lijn nooit laten vallen. Ooit droomde ik ervan een tof streetwearmerk als Carhartt WIP of Stüssy te hebben. Dacht er zelfs aan een winkel te openen. Op een gegeven moment, toen ik zo’n vijftig winkels als klant had, kwam het breekpunt: tot hier en niet verder. Toen mijn aantallen groeiden, merkte ik dat een merk runnen veel meer is dan creatief zijn en toffe dingen maken. Op een gegeven moment veranderde mijn vrije beroep toch meer in een kantoorbaan.”

 

Eigen ritme

“Inmiddels volg ik mijn eigen ritme met de collectie. Ik breng items uit als ik een idee heb en drop ze dan vaak in kleine oplagen van honderd stuks. Dat levert me weleens ruzie op met mijn agent. Die belt me op als ik in m’n atelier zit te schilderen, dat de T-shirts de winkel uitvliegen en dat ik zo snel mogelijk met een nieuwe collectie moet komen.”

 

“Maar zoals nu nog in de mode wordt gewerkt met seizoenen, dat is naar mijn mening een oud systeem. Iedereen loopt continu achter de trends en elkaar aan. En er is zo’n korte spanningsboog, waarbij merken of producten even flink in de aandacht staan, maar waarvan je even snel niets meer van hoort.” 

 

Grafisch borduurwerk

“Op een gegeven moment bracht ik van shirts en ondergoed tot broeken, sokken, caps en mutsen uit. Tegenwoordig houd ik het simpeler met een beperkt aantal productgroepen. Voor de T-shirts heb ik een eigen pasvorm ontworpen en die gaan altijd wel goed. Ze zijn vaak voorzien van een grafisch borduurwerkje op de borst, wat voor veel mensen en gelegenheden draagbaar is.” 

 

Nederland

“Ik werk met een agent voor de Franse markt. In Nederland lig ik eigenlijk nog maar bij een handvol zaken, onder meer bij Baskets in Amsterdam, Baretta Jeans in Den Haag, Exclusive in Enschede, Van Dijk in Waalwijk en The Revenge in Utrecht. Het contact met hen is erg persoonlijk. Zij sturen een appje als ze iets nodig hebben of een bepaalde samenwerking willen. Het is niet mijn strategie om zoveel mogelijk te verkopen. Ik vind het vooral leuk om mijn producten bij goede shops onder te brengen. Vaak moet alles groter en beter, bij mij staat kwaliteit boven kwantiteit.”

 

Lees verder na de foto.

 

Schermafbeelding 20180809 om 120205

 

Yes-gevoel

Ook samenwerkingen beoordeel ik volgens dit criterium. Zo werd ik gebeld door een Parijs warenhuis, maar nee, sorry, ze gaven me geen ‘yes-gevoel’. Het maakt me niet uit hoe groot of klein de samenwerking is. Met The Boyscouts verliep het contact heel relaxt. Zij namen contact met mij op, we hebben geluncht tijdens de Parijse fashionweek en dit leidde tot een geslaagd eindresultaat. We hebben 600 kettingen gemaakt, waarvan in de eerste week er al 500werden verkocht.”

 

Hema

“Wat er nog op de planning staat? In december komt mijn collectie voor Uniqlo uit, waar ik vereerd door ben. Ik kreeg alle vrijheid, dus dat was super. Ik ben ook bezig met werk voor Aba House, een Japans warenhuis met 35 winkels in Japan, er is contact met een New Yorks schoenenmerk en ik heb net een serie items ontworpen voor YUN YUN SUN, een luxe Koreaans sieradenlabel. Wat ik ooit nog zou willen doen? Dat wordt me vaak gevraagd. Het luxesegment, met bijvoorbeeld Louis Vuitton, lijkt me spannend. Maar Hema vind ik ook heel classic hoor. En heel Hollands. Hun identiteit klopt gewoon. Ik word gek genoeg vrij weinig gevraagd door Nederlandse bedrijven. Maar als Hema me belt, zeg ik zeker ja, haha.”

 

Meer weten over Ceizer? In Textilia 8, de Street X Active special beantwoordt hij 15 persoonlijke vragen. 

 

Schermafbeelding 20180809 om 120357

Ceizer X The Boyscouts

Schermafbeelding 20180809 om 120007

Schermafbeelding 20180809 om 120515

Schermafbeelding 20180809 om 121218

Ceizer X Tommy Hilfiger

Schermafbeelding 20180809 om 120312

Ceizer X American Tourister